Uadressert reklame til bedrifter. Slik fikser du det.

Eske med reklame for Skrive Historie oppi. Palleskilt ligger oppå esken.

Hva koster det? Hvem kan dele ut? Hvilke dager er mulige?

Case:

  • Reklameark i A5-størrelse
  • Ensidig trykk
  • 1500 eksemplarer
  • Skal deles ut til bedrifter, ikke privatpersoner

Kun Posten (Bring) kan dele ut reklame til bedrifter

Bedriftenes postkasser befinner seg som regel bak låste dører, i hvert fall i byene, derfor kan du ikke selv gå rundt med reklame. Heller ikke konkurrentene til Posten, slik som Norpost, har nøkler til dørene, du er derfor nødt til å be Posten om å dele ut.

Men det kan bli en endring på det. Norpost skriver at Posten har plikt etter loven til utlevering av nøkler. Saken er tatt opp med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet og SD.

Det kan altså hende at Posten får en konkurrent om ikke så lenge. Men inntil videre er det Posten som du må forholde deg til, eller rettere sagt Bring som er Postens avdeling for dette.

Hva koster utdeling av reklame?

Denne casen er et mikroprosjekt:

A5-ark i 1500 eksemplarer koster omkring 2000 kroner å trykke på et lokalt trykkeri eller i en printbutikk. I tillegg skal Bring ha drøye 3000 kroner for å dele ut. Pluss mva.

Du må antagelig også ha hjelp til tekst, bilder og layout. Og dersom du ikke selv skal ta jobben med å sjekke priser hos trykkerier, hente og bringe trykksakene samt ha dialog med Bring, da må du også betale for prosjektledelse.

Et mikroprosjekt som denne casen er, koster altså mellom 5000 kroner og 20.000 kroner, det spørs hvor mye du gjør selv.

Du kan bli kunde hos Bring og få tilgang til nettsider hvor du kan beregne pris for utdeling. I denne casen sendte jeg derimot en e-post til en selger i Bring og ba om priser.

Hvert A5-ark koster en snau krone å dele ut. Men siden jeg ba om at reklamen skulle havne hos kun bedrifter, ble det et tillegg på 0,65 kr. Oppå det hele legges en startkostnad på 800 kroner, noe som øker prisen på utdelingen med en halv krone per eksemplar, i dette tilfellet. Det lønner seg altså ikke med alt for små prosjekter, da blir startkostnaden relativt stor.

Bring deler ut fra mandag til torsdag. På enkelte dager går prisen opp med 8 øre eller 21 øre, det gjelder gjerne dagene etter påske og 17. mai, samt alle dagene i november og desember. Jeg holdt meg unna de dyre dagene og endte dermed opp med at hvert ark kostet omkring 2 kroner å dele ut. Det gjelder altså kun selve utdelingen. I tillegg kommer som sagt trykkingen som koster 1-2 kroner pr ark i så små opplag som dette.

Slik bestiller du levering av uadressert post

I dette eksempelet sendte jeg altså en e-post til en selger i Bring, jeg skrev at jeg ønsket utdeling til 1500 bedrifter i Groruddalen i Oslo. Selgeren fant så frem til en del budruter for Groruddalen, se kart under.

Kart over budruter i Groruddalen i Oslo. Laget av Bring.

I informasjonen fra Bring-selgeren sto det også hvor mange mottakere det er i hver budrute hun hadde funnet frem til (se bildet under som viser litt av listen). Jeg kunne altså ha bedt om å stryke eller legge til budruter, men jeg godtok det hun hadde funnet frem.

Liste over budruter i Groruddalen i Oslo. Skjermdump.

Deretter måtte jeg veie og måle arket som skulle sendes ut. Du må altså ha en brevvekt hvis du skal gjøre dette selv, eller du kan eventuelt be trykkeriet veie et eksemplar før du henter eskene.

Du må printe palleskilt og fraktbrev

Så sendte Bring-selgeren meg e-post med informasjon pluss en lenke som var unik for min bestilling. Jeg brukte den unike lenken og trykket så på «Godkjenn data». Da dukket det opp en ny lenke som ga meg mulighet til å skrive ut palleskilt på printeren min.

Min vesle utsendelse fikk plass i to skoesker, og da er det heldigvis lov å droppe svære EUR-paller. Men man må likevel ha palleskilt som skal festes på hver eske.

På palleskiltet er det strekkode og andre opplysninger om utsendelsen. Du trenger bare en vanlig blekkskriver eller laserskriver med vanlig A4-ark inni, du behøver ikke spesialark med lim eller noe sånt.

Har du en stor utsendelse med flere paller? Du kan ikke printe ut samme palleskilt flere ganger (kopi), men du må opprette et unikt palleskilt for hver palle. Det gjør du via den lenken du mottok. Og har du opprettet for mange palleskilt, må du inn i systemet for å slette. Du kan ikke bare krølle sammen det overflødige arket og hive i søpla. Har du opprettet et palleskilt for mye i systemet, så leter nemlig de ansatte i Bring etter hvor i all verden (den ikke-eksisterende) pallen har blitt av.

Du kan ha maks 6 kg reklame i hver eske som du legger på pallen. Siden jeg ikke hadde pall, printet jeg ut to ulike palleskilt og festet dem på hver sin eske.

Man må også printe ut et fraktbrev via lenken man mottar.

Innlevering av uadressert reklame

Siden jeg er ny kunde hos Bring, fikk jeg i e-posten en faktura som jeg må betale før jeg leverer inn eskene. Innleveringen er om cirka 10 dager, da jeg må passe på å ta med kvittering fra nettbanken når jeg leverer eskene hos min lokale Rema 1000-butikk som har avtale med Posten.

Man kan selvsagt også be om å få kreditt hos Bring.

Bring er for øvrig streng når det gjelder innleveringsdato. Du må levere eskene/pallene nøyaktig den dagen som er bestemt. Muligens har dette noe med beregning av plass i Brings varebiler.

Flere muligheter

Du kan som sagt bli kunde hos Bring og få tilgang til nettsider hvor du selv kan beregne pris for utdeling. Der kan du også velge geografiske områder. Du kan også til en viss grad velge målgrupper, selv om utdelingen er uadressert. Bring vet for eksempel i hvilke områder det bor mange barnefamilier. De vet også litt om hva slags holdninger folk har i ulike geografiske strøk.

Du kan for eksempel velge målgruppen barnefamilier i Akershus, da vil du se et kart over de budrutene som Bring mener passer best, se bildet:

Skjermdump av nettside fra Bring. Bildet viser et kart over Akershus med skraverte felt for utvalgte budruter der det bor mange barnefamilier. Ved siden av er det diverse opplysninger som for eksempel antall mottakere.

Det betyr at også pensjonister uten barn langs disse budrutene kommer til å motta reklamen. Likevel treffer du flere barnefamilier her enn om velger budruter blindt.

Slik sender du uadressert reklame til bedrifter

  1. Vær tidlig ute med planleggingen, spesielt hvis tilbudene dine er knyttet til bestemte datoer: «30 prosent rabatt på våre produkter før 20. september». Det kan gå 14 dager fra du har gjort avtale med Bring til reklamen faktisk ligger i postkassene. Og før det må du ha satt av tid til trykking og layout.
  2. Tenk ut en målgruppe, det har innvirkning på om du kan velge uadressert, som er billigst, eller om du bør kjøpe mottakernavn og adresser.
  3. Få eventuelt hjelp til tekst, bilder og layout. Det kan være bortkastet reklame dersom teksten og budskapet er dårlig. Ta gjerne kontakt med meg som er tekstforfatter. I tillegg fotograferer jeg og lager layout. Jeg kan ta hele prosjektet om du ønsker.
  4. Gjør avtale med trykkeri eller printbutikk. Selv innenfor samme kjede kan prisene variere.
  5. Send en e-post til Bring. Fortell at det er snakk om bedrifter og at det skal være uadressert. Opplys om antall, størrelse, vekt og hvilket geografisk område du ønsker utdeling. Du må også fortelle om reklamen er falset, altså brettet.
  6. Motta e-post med unik lenke.
  7. Print ut fraktbrev og palleskilt.
  8. Hold deg under 6 kilo for hver eske.
  9. Betal fakturaen på forhånd og print ut en slags kvittering fra nettbanken.
  10. Levér alt på Posten, for eksempel i din nærmeste butikk som har postskranke.

Ta kontakt:

sjur@skrivehistorie.no

Mobil: 95 28 95 19

Sjur Jansen, Oslo