Kan du lære noe av disse nettstedene? Del 1.

Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiver

Jeg har sett på nettsidene til bedrifter som holder til i nabolaget mitt i Oslo. Kanskje får du ideer til hvordan ditt eget nettsted kan bli bedre.

 

Omtale av tre tilfeldige bedrifter

Skjermdump av forsiden til Kärchers nettsted. Bilde av dame med tepperenser.

Nettsidene til Kärcher

Design

Kärcher gir et kjempebra førsteinntrykk. Rent og pent. Det ser proft ut. Layouten tilpasser seg ulike skjermer.

Et lite minus må gis til noen av bildene, de har litt for dårlig oppløsning i enkelte skjermstørrelser.

Øverst har Kärcher fått inn noen sesongaktuelle temaer i bildekarusellen, det er bra, da virker forsiden oppdatert.

Tekstene

Her og der bør man fjerne floskler, for eksempel denne: «Hos Kärcher har kunden alltid høyeste prioritet.» Dette er noe alle bedrifter vil hevde, slike setninger har neppe effekt. De er dessverre med på å kamuflere andre setninger som er viktigere. Når det er veldig mange trær i skogen, klarer ikke leseren å se det ene treet som er viktig.

En annen setning: «Med vårt enkle forhandlersøk finner du raskt og enkelt din nærmeste forhandler eller servicepartner for Home & Garden eller Professional produkter». Folk forventer i våre dager at det er lettvint å søke seg frem til nærmeste butikk, det er ikke noe vits å fortelle at det er enkelt.

Det er i alle fall ikke noe vits å fortelle hele to ganger i samme setning at det er enkelt: «Med vårt enkle forhandlersøk finner du raskt og enkelt din nærmeste forhandler eller servicepartner for Home & Garden eller Professional produkter» Man mister antagelig ikke kunder på at det mangler punktum i setningen, det er sånn som bare norsklærere pirker på. Men man kan miste kunder ved at det er unødvendig mange ord.

Men man må heller ikke falle i den andre grøften. Trykker jeg på «Salgs- og leveringsbetingelser», er det ingen tekst.

Det er veldig mye bra å si om nettsidene til Kärcher, de er virkelig flotte. Men de fleste nettsteder kan bli bedre, det gjelder også Kärcher.

For lang tekst med betingelser før man kan kjøpe noe

Under «Generelle betingelser og bruksvilkår» finner jeg en lang tekst. Men på nytt må jeg spørre om alle setningene virkelig er nødvendige. Se for eksempel denne: «Kjøper er den forbruker som er oppgitt som kjøper i bestillingen.»

Aha, så det er altså kjøperen som er kjøperen.

Og er det virkelig nødvendig å poengtere at organisasjonsnummeret er registrert i Brønnøysundregisteret? Holder det ikke å oppgi organisasjonsnummeret?

Teksten med leveringsbetingelser er på over 2000 ord. Man bør fjerne alt som bærer preg av unødvendig fyll. Mange setninger kan bli kortere eller fjernes. Nettbutikken til Kärcher operer for eksempel med tre lys. Gult lys betyr at det er få eksemplarer på lager. Da burde man tro at grønt lys betyr at varen finnes på lager. Men grønt lys har dette forbeholdet: «Indikerer at varen antakeligvis finnes på lager…»

Det burde ha stått: «Grønt lys = varen er på lager.» Antagelig er teksten formulert av en jurist som vil love minst mulig. Men med jurister får man et innviklet språk, og da reduseres dessverre samtidig den selgende pedagogikken.

Mye bra!

Det er som sagt mye bra med nettsidene. Jeg får for eksempel lyst til å kjøpe gatefeiemaskinen MC 130. Videoene av den er fine, noen av dem viser hvordan føreren bruker spakene og hvordan man kobler på nye redskaper, det er bra å være konkret og ikke bare spille på følelser.

Konklusjon: Kärcher har samme struktur på nettsidene i mange land, dette er en stor og proff aktør. Det norske nettstedet er bra med mange gode tekster. Men her og der bør tekstene strammes opp.

PS: Nettsidene kan ha forandret seg etter at jeg skrev denne artikkelen.

Så var det deg, da.

  • Har dine egne nettsider fin design?
  • Har du gode videoer?
  • Har du fjernet unødvendige ord og setninger?
  • Har du sjekket at alle lenker virker?

 

Skjermdump av nettsiden til Teecon. Bilde av en koffert oppe i skyene.

Nettsidene til Teecon

Design

Teecon gir bare et middels godt førsteinntrykk med sin gammeldagse design.  Hvit tekst på grå bunn er vanskelig å lese. Alt for mange produkter mangler bilde. Mange av produktene har kun ett bilde å vise frem. Skal jeg kjøpe en koffert til flere tusen kroner, ønsker jeg å kunne se detaljene både utenpå og inni kofferten.

Mange av koffertene som Teecon selger, ser kule ut og fåes med praktisk innredning. Produktene ser mye bedre ut enn nettsidene. Man bør lage et nettsted som er like bra som koffertene.

Tekstene

Jeg savner en slags opplæring i koffertene som selges. Finnes koffertene for eksempel i ulike typer plast? Hvilke typer låser finnes og hva er fordelene eller ulempene ved dem?

Eller sagt på en annen måte: Det er bra at hvert produkt har en liste med tekniske opplysninger om vekt, mål, farge og lignende, men ved hvert produkt savner jeg en beskrivelse. De tekniske opplysningene sier for eksempel at materialet er HDPE. Greit, men hva i all verden er HDPE? Er det et materiale som sjelden sprekker? Er det et materiale som er billig? Som veier lite?

Konklusjon: Både design, bilder og tekster kan forbedres.

PS: Nettsidene kan ha forandret seg etter at jeg skrev denne artikkelen.

Så var det deg, da.

  • Har du på dine egne nettsider sjekket at det er bilder av alle produktene?
  • Har du skrevet nyttige omtaler av hvert produkt?
  • Har du passet på at tekstene har god typografi slik at de er lette å lese?

 

Skjermdump av nettsiden til Nelfo Oslo. Den har ingen bilder, er hvit med en blå bred bjelke øverst.

Nettsidene til Nelfo Oslo

Design

Nelfo Oslo ser ut som et brevark. Ingen bilder. Det hele ser kjedelig ut, det er som om man ikke ønsker å kommunisere med målgruppen. Nelfo Oslo kan riktignok få et plusspoeng for at teksten er sort på hvit bunn, det er lett å lese. Men generelt skriker nettstedet etter en oppgradering.

Man kan dele ut minuspoeng mange steder. For eksempel har den blå bjelken øverst en forløpning og en røykaktig design som trekker kraften ut av logoen.

Tekstene

Jeg trykker på første menyvalg som er «Om NELFO». Her blir brødteksten plutselig mindre, dette gir ikke et profesjonelt inntrykk.

Så trykker jeg på «Nyhetsarkiv». Den ferskeste nyheten er over to år gammel. Den neste nyheten har overskriften «Avvikling av bruk av faks». Man får virkelig inntrykk av at nettstedet er gitt opp av ledelsen.

Men så går jeg til Facebook, der pøser man på med nyhetssaker fra andre medier. Her gjør daglig leder en kjempejobb. Det er tydelig at det er på Facebook man legger kreftene.

Konklusjon: Helt greit å prioritere Facebook, men man bør likevel oppgradere de gamle nettsidene. Fjern for eksempel utgåtte nyheter og la den øverste saken ha et bra bilde.

PS: Nettsidene kan ha forandret seg etter at jeg skrev denne artikkelen.

Så var det deg, da.

  • Har du glemt å vedlikeholde bedriftens vanlige nettsider etter at sosiale medier kom?
  • Husk at bedriftens vanlige nettsider kan brukes som landingsplass for e-postkampanjer. Du kan treffe kundene dine mer presist med nyhetsbrev enn hva du gjør på Facebook.

Trenger du hjelp til nettsidene?

  • For bare en tusenlapp tar jeg en kikk på nettsidene dine og gir deg kommentarer og forslag.
  • Etter avtale kan jeg ta produktbilder, intervjue noen av kundene dine eller skrive tekster.

Det er lett å bli husblind. Har du vært lenge i en bransje, tar du kanskje enkelte opplysninger for gitt og glemmer å sette dem på nettsidene. La gjerne en utenfra ta en kikk, ta kontakt: sjur@skrivehistorie.no