Hva store bedriftsvisjoner egentlig betyr

Flere ansatte er samlet på kontoret. Snakkeboble til dame: Jeg synes "preferert segmenter" må med i visjonen.

Hvem bestemte at alt fra barnehager til store konserner må gjennom en visjonsprosess? Det er veldig mye å si om visjoner, både positivt og negativt, denne gangen får du bare litt tull og tøys.

Hva vår flotte visjon betyr i praksis

Visjonene er hentet fra bedriftenes nettsider. Jeg forklarer hva hver visjon egentlig betyr.


Campbell & Co: «Vi skal være det mest komplette, tilgjengelige og engasjerte advokathuset i Innlandet.»

Betyr: Vi skal ta telefonen når kunder ringer.


Leikanger barneskule: «-med naturen tett på»

Betyr: Det er lov å slå lens bak den største furua.


Glamox: «Glamox skal være en løsningsorientert, preferert leverandør av belysning til definerte markedssegmenter.»

Betyr: Vi selger lamper.


Meny: «Vår lidenskap endrer folks matvaner.»

Betyr: Vi skal ha andre leverandører enn Rema 1000.


Posten: «Posten Norge skal bli: Verdens mest fremtidsrettede post- og logistikkonsern.»

Betyr: Vi skal ikke begeistre eller motivere de ansatte, men kvitte oss med dem.


Apotek1: «Vår visjon og våre verdier er at vi skal være pålitelige, friske, engasjerte og nære. Dette ønsker vi å være både for kunder og medarbeidere.»

Betyr: Vi har ingen visjon og har heller ingen medisin mot det.


Kiwanis: «Vi bygger et bedre samfunn for alle å leve i.»

Betyr: Vårt segment innenfor vår målgruppe er alle i hele verden.


DNV GL: «Globalt gjennomslag for en sikker og bærekraftig framtid»

Betyr: Vi skal straks ta en prat med Donald Trump.


Ole Vig videregående skole: «Skape og dele, gløde og leve»

Betyr: Kosetime hver dag!!


Norwegian: «Alle skal ha råd til å fly»

Betyr: Vi skal få ansatte til å streike.


Telenor: «Vår visjon er enkel: Telenor er til for å gi kundene fullt utbytte av kommunikasjonstjenester i dagliglivet. Vi er her for å hjelpe deg.»

Betyr: Vi har sånne antenner som gjør at du kan snakke i telefonen. Hvis du ringer vår kundetelefon, tar vi ekstra betalt.


Brødr Ringstad: «Gjennom håndlaget kvalitet og prisvinnenede spesialiteter skal vi produsere de beste smaksopplevelsene.»

Betyr: Vi lager hakkemat av siviløkonomer og controllere.


Norgesbuss: «Ditt beste valg!»

Betyr: Vi brukte sånn gratis mal til nettsidene våre, den hadde et punkt om visjon som vi måtte fylle ut for å komme videre.


Biltema: «Gjøre det enklere økonomisk for mennesker å ha bil, båt, hus, verktøy og fritidsartikler av høy kvalitet og dermed skape en rikere fritid for alle.»

Betyr: Vi lot litt for mange avdelingssjefer ha et ord med i laget da vi lagde visjonen.


Engie (nettside nr 1): «ENGIE E&P Norge skal skape verdier langs hele verdikjeden ved å lete etter, bygge ut, produsere og transportere olje og gass på den norske kontinentalsokkelen.»

Betyr: «Vi driver med olje og gass, vi.»


Engie (nettside nr 2): «Være blant de ti største oppstrømsselskapene på den norske kontinentalsokkelen, respektert for våre prestasjoner innen drift og HMS.»

Betyr: Vi vil gjerne være nummer ni, for det er ikke så stress.


Tibnor: «Sammen ett steg foran»

Betyr: Vi skal jobbe sammen, slik alle andre bedrifter også gjør. Vi skal også ha ideer slik alle andre bedrifter har. Kort sagt: Vi skal jobbe.


Voksenopplæringen Øvre Eiker kommune: «Med kunnskap, raushet og samspill tar vi små skritt mot store mål.»

Betyr: Vi leverer også festtaler.


Xylem: «Vår visjon er enkel. Vi egner vår teknologi, tid og ekspertise til å fremme en smartere anvendelse av vann. Vi ser frem mot en fremtid der globale vannproblemer ikke eksisterer lenger.»

Betyr: Vår visjon er så vanskelig at vi må starte med å si at den er enkel.


Boligbyggerlaget Nord: «Vi bygger Nord-Norge»

Betyr: Vi har egentlig ingen visjon, men vi drar i alle fall ikke sørover for å jobbe.


Hatteng skole: «Et godt sted å være, et godt sted å lære.»

Betyr: Det er lov å spise potetgull i timen.


MMC Partner: «MMC som veiviseren i et samarbeid med de som vil utfordre status quo mot et mer verdifullt liv for seg og bedriften»

Betyr: Ingen la merke til at visjonen som den ene selgeren spøkefullt foreslo, ikke ble fjernet fra referatet. Og siden dette var det eneste forslaget, ble det av sentralbordet sendt videre til den eksterne webleverandøren som etterspurte tekster. Direktøren leser ikke bedriftens nettsider, så han vet ikke at tulleforslaget ligger ute. Neste møte i visjonsgruppa er om to måneder, men det blir muligens utsatt slik som sist.


Skrapeklev barnehage: «Våre barn er genuine – de skal erobre Universet».

Betyr: «Barna trener hver torsdag på å slåss mot aliens fra Andromedagalaksen.»


Holmen videregående skole: «Å nå faglige og sosiale mål gjennom tilrettelegging, trygghet og tilhørighet»

Betyr: Vi skal drive en skole.


Oslo Børs VPS: «Vi skaper fremtiden sammen.»

Betyr: Det var i alle fall det konserndirektøren sa på julebordet, var det ikke?


Helsehuset Kristiansand: «Helsehuset skal bli det foretrukne fagmiljø og helsesenter i Kristianands-regionen.»

Betyr: Når vi har fått tak i en som kan stave bynavnet riktig, skal vi i visjonen ta med også Mnadal, Ranendal og Lidesnes.


Nerligruppen: «NerliGruppen vil være en ledende aktør innenfor det profesjonelle markedet for solskjerming med innovative løsninger, høy kompetanse og kvalitetsprodukter.»

Betyr: Vi er ikke akkurat billige.


Kyrkjebø skule: «Aktivitet, læring og trivsel .. kvar dag :-)»

Betyr: For å få kidsa til å like ordensreglene og ukeplanene, avslutter vi alltid med smiletegn. ;-)»»»»:-O»»»»:D»»»»:-)»»»»;-)»»»»:-O»»»»:D»»»»:-)


Norvegg: «Vår visjon er å ha fornøyde kunder og å være en lønnsom samarbeidspartner.»

Betyr: Vi skal forsøke å overleve året.


Rauma kommune: «Verdens beste kommune for naturglade mennesker!»

Betyr: Når vi har blitt verdens beste kommune, skal vi sikte enda høyere. Vi skal fusjonere med Skrapeklev barnehage og erobre Universet. Må bare passe oss for Andromedagalaksen.


Send gjerne din visjon til meg, så skal jeg fortelle hva den egentlig betyr. Men bli ikke fornærmet, dette er bare for moro skyld.

Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiverSjur Jansen – journalist og oppdragsforfatter

Hjelp til ideer, tekst og bilder til nyhetsbrev, nettsider og lignende: sjur@skrivehistorie.no

Meld deg på nyhetsbrev