Slik masserte vi på plass nye hundesider

Starter du nytt firma? Planlegger du nettsider? Les her hvordan vi kom i gang med nettsider og WordPress.

Dame til venstre klør en hund under haken. I skogen med utsikt over fjorden. Berith. Cath Gulbrandsen. er hundemassør.

Case: Hundemassør med nytt firma

Berit Cath. Gulbrandsen ble autorisert hundemassør i 2015 og opprettet samtidig firma. Dette ble starten på et nytt kapittel i livet etter mange år med karriere innen salg. Hun tilbyr nå hundemassasje i Oslo, Akershus og omegn.

– Hunder ligner oss mennesker når det gjelder muskler, de kan få smerter, skader eller stivhet slik som oss. Massasje kan både løse opp og forebygge, forteller Berit Cath. Les mer om hundemassasje her.

På listen over alt som skulle ordnes i det nye firmaet, sto også etablering av nettsider. Berit Cath. ringte noen byråer og fikk pristilbud som lå langt over det hun ønsket å bruke i oppstartsfasen av firmaet.

Tilbudene gjaldt kun den tekniske løsningen og inneholdt ikke hjelp til selve innholdet.

Deretter kontaktet hun meg som hun kjenner fra før. Min hovedtjeneste er teksthjelp, men jeg fikser også mye annet innen markedsføring, slik som websider, brosjyrer, nyhetsbrev, filmsnutter og bilder.

Jeg fortalte Berit Cath. at maler til nettsider finnes gratis på nettet. Man kan spare mange penger ved å bruke en gratis mal fra WordPress.

Fordeler med WordPress

Mange maler: Webfirmaer over hele verden tilbyr WordPress-maler gratis i håp om at folk vil kjøpe noe i neste omgang. Det enorme utvalget betyr at man bør kunne finne en mal som passer. På den måten slipper du å betale for at et webselskap skal programmere nettsider fra bunnen av. I WordPress-verdenen heter malene «tema», det vil si «themes» på engelsk, hvis du skal søke etter det.

Bytte hjelp: 25 prosent av verdens nettsider er etablert med Wordpress. Det betyr at det er mange firmaer og konsulenter som tilbyr WordPress-hjelp, du er ikke bundet til ett firma dersom du satser på WordPress. Det er også mange hjelpesider på nettet.

Mange plugins: Dersom WordPress-malen mangler en finesse, kan man koble på en plugin. Du kan altså laste ned mal fra ett selskap og en plugin fra et annet selskap, og de passer sammen fordi begge er tilpasset WordPress.

Tre byggeklosser til nettsted for nystartet firma

1) Kjøp domene

Berit Cath. hadde allerede kjøpt domenet www.feelgoodhundemassasje.no. Det er ganske lett å kjøpe domene, man tar bare et nettsøk på «kjøpe domene», så får man mange treff på firmaer som ordner slikt. Så er det bare å klikke seg gjennom menyene deres.

2) Webhotell til nettsidene

Det neste man må ha, er et webhotell, der skal filene til nettsidene ligge. Dette steget er noe teknisk utfordrende, men etterpå får man en enkel pålogging til WordPress.

Å leie plass på et webhotell koster mellom noen tiere og noen hundrelapper i måneden. Ofte kan man leie webhotell på det samme stedet som der man bestiller domenet. Men du tvinges ikke til å ordne begge deler på samme sted.

Å koble WordPress til webhotellet, er en engangsjobb. Men oppkoblingen kan være vanskelig hvis man ikke er kjent med de tekniske grepene. Derfor tilbyr webhoteller ofte egne nettsideløsninger som ikke bygger på WordPress. Malene er da noe webhotellet selv har laget, med en enkel pålogging for deg helt fra starten av.

Det kan være helt kurant å velge webhotellets egen løsning, men samtidig kan du da gå glipp av de enorme mulighetene fra WordPress. Det er fare for at du kan velge mellom bare et par-tre maler som webhotellet selv tilbyr.

Berit Cath. fikk hjelp av meg til å koble sammen webhotellet og WordPress. Dermed kunne vi fortsette med det morsomme, nemlig design og innhold.

3) WordPress har mange muligheter

Vi kikket på en del WordPress-maler, det vil si «themes», og falt for Precious Lite. Etter å ha jobbet med den malen en stund, ble vi fristet til å legge noen få hundrelapper på bordet for å få proff-versjonen Precious Lite Pro. Men vi kunne ha klart oss med gratisversjonen. Det er uansett snakk om en engangsbetaling og ikke noe månedsavgift.

Denne WordPress-malen tilpasser seg alle typer skjermer slik at bokstavene blir store nok på mobiltelefon. Elementene stokkes også om etter hvilken skjerm man leser på.

Øverst er det en såkalt slider, eller karusell på norsk. Her ruller det tre store bilder med tre overskrifter. I slike slidere må man være klar over at bildebeskjæringen endres når man ser på en mindre eller større skjerm. Det viktige i bildet må derfor ligge i midten med nok luft rundt.

I WordPress er det to typer artikler. Den ene heter «innlegg», det er blogginnlegg som kommer fortløpende under hverandre. Den andre heter «side», den blir gjerne samtidig til et menyvalg.

Oppretter du for eksempel en side som heter «Priser», blir det samtidig til menyvalget «Priser». Pass på at du ikke bruker «sider» til å blogge, da får du i tilfelle en gigantisk meny etter hvert.

Berit Cath. og jeg satt sammen for å massere alt på plass på nettsidene. Sasha lå søvnig og tålmodig på gulvet uten å forstå at resten av verden snart kunne se henne komme byksende gjennom snøen – i slideren på matmors nye websider.

Selv en relativt enkel nettside inneholder mange opplysninger og detaljer. Å lage nettsider tar lenger tid enn man tror. Da er det veldig greit at man ikke starter helt på bunnen med programmering, men har en mal å gå ut fra.

Tips til nettsted for firma eller enkeltpersonforetak

Logo: Berit Cath. hadde allerede fått en designer til å lage logo. En proff logo gir et proft førsteinntrykk. .

Bilder: Gratisbilder fra nettet kan være ganske intetsigende. Finn noen som kan fotografere deg og produktene dine, det gir mer troverdighet og identitet. Be fotografen ta med mye luft rundt motivet dersom bildene skal brukes i slideren. Skal bildene derimot brukes i en artikkel, står fotografen friere til å komponere og beskjære bildene.

Blogge: Det er lett å blogge i WordPress, teknisk sett. Man logger seg på og trykker «nytt innlegg», det er nesten like lett som å sende en e-post, du må bare ha litt peiling på bildeformater og bildefiler. Men skal du blogge? Berit Cath. bestemte at hun ikke skal blogge, men hun er aktiv på Instagram og Facebook.

Plugin for Instagram: Ønsker du at de nye firmasidene skal vise frem instagrambilder? Da trenger du en plugin til WordPress, men det er gratis. Lag to instagramkontoer slik at du ikke blander private bilder med bilder til firmaet.

SEO: Forkortelsen SEO betyr at man blant annet bruker ord som folk søker på. Berit Cath. og jeg er ennå ikke helt i mål, men vi har fått med for eksempel at hun holder til i Oslo og Akershus. Når folk søker etter hundemassør, skriver de kanskje «hundemassør i Oslo». Da må ordet Oslo stå på nettsiden til Berit Cath. for å gi treff.

SEO betyr at man må prioritere viktige søkeord fremfor det å være kreativ. Man må også unngå intetsigende overskrifter som «Få en gladere weekend» eller «Gi en gave til din beste venn».

La oss si at du skriver en artikkel om at hunden, som jo er menneskets beste venn, blir gladere etter en massasje, og da blir din weekend gladere.

Men de som er ute etter hundemassasje, søker ikke etter «weekend» eller «beste venn». Det er bedre at overskriften er «Hundemassasje», «Autorisert hundemassør», «Massasje for hunder» eller noe slikt.

Det går an å lage egne artikler som er tilpasset ulike søkescenarier. Det er ikke sikkert folk vet at det finnes noe som heter hundemassasje, kanskje de søker«Hund nyoperert» eller «Bikkja mi er stiv etter trening».

Vi har ikke laget slike artikler ennå på sidene til Berit Cath., vi får se hva det blir etter hvert. Et nettsted blir egentlig aldri helt ferdig, det er alltid muligheter for forbedringer. Samtidig er strategien at Berit Cath. ikke skal oppdatere nettsidene ofte, men heller prioritere sosiale medier.

Det er altså viktig å velge søkeord som tas med i overskriften. Men slike søkemotoroptimaliserte overskrifter kan gi et kjedelig inntrykk, overskriftene kan mangle temperatur og sjel. Noen ganger må det derfor være helt greit å lage kreative overskrifter. Det kan være at en kreativ overskrift er mer fristende å klikke på.

Oppdateringer: Tidligere sa man gjerne at man må oppdatere nettsidene ofte slik at folk kommer tilbake for å ta en kikk. Men nå for tiden er den regelmessige oppdateringen flyttet til sosiale medier. Optimalt bør da meldingene i sosiale medier vise til en side på firmaets nettsted slik at man kommer et skritt nærmere en bestilling eller en annen reaksjon fra kunden. Man kan ikke glemme oppdatering av nettstedet selv om sosiale medier har overtatt mye. Man bør ha landingssider for alle aktivitetene man har i ulike kanaler.

I tillegg kan du skaffe deg abonnenter til nyhetsbrev, da har du kontroll på mottakerne. Facebook krever gjerne betaling for å spre ditt budskap, men e-postadressene til kundene eier du selv.

Skjemaer: Atter en gratis plugin sørger for at kundene til Berit Cath. kan bestille time for hundemassasje via et skjema. Folk kan selvsagt ringe eller sende e-post også, men skjemaet gir Berit Cath. en del opplysninger om hunden.

Tidligere måtte man betale byråer for å skrive koder til skjemaer, men nå får man det gratis. Vel, man må kunne litt om WordPress, da. Man må skrive inn hva som skal stå som overskrift over hvert felt, man må også skrive hva som skal stå i den automatiske e-posten som sendes ut til kunden med en eller annen «Takk for din henvendelse»-overskrift.

Mye ligger som halvfabrikata i WordPress, må man vri på knotter og trykke på knapper for å få alt til å virke. Kan man ikke dette selv, må man hyre en konsulent (meg) slik som Berit Cath. gjorde.

Hele tiden dukker det opp ideer og problemstillinger. Hadde det ikke vært fint om den automatiske e-posten var utsmykket med firmaets logo? Har vi tatt med alle nødvendige opplysninger i e-posten? Har vi skrevet den automatiske e-posten på en hyggelig måte?

Ting tar tid, men mesteparten er en engangsjobb som skal ha virkning i flere år fremover.

Tekster: Bruk mellomoverskrifter og punktlister. Skjær bort smalltalk på sider som skal gi nyttig informasjon. I prosessen hadde Berit Cath. og jeg først en side som inneholdt både priser og bestillingsmulighet. Men det ble for mye tekst til sammen, syntes vi. Det var for lang vei frem til selve bestillingsmuligheten. Derfor delte vi priser og bestilling på to sider – med lenke mellom sidene.

Google Analytics: Enda en gratis plugin gjør at du får statistikk over hvor mange som besøker sidene dine og hva de klikker på. Dersom du etter en tid ser at et av menyvalgene blir lite brukt, kan du forsøke å endre meny-ordet til noe mer fristende.

Noen ganger kan statistikken være misledende. La oss si at Berit Cath. har en artikkel som handler om hunder og ekorn, det er utenfor temaet hundemassering, men det bare ble sånn. Artikkelen blir fanget opp av en ekornekspert som lager lenke til artikkelen. Han har mange venner som klikker på lenken, og det gir ny rekord i statistikken til Berit Cath. Betyr det at hun bør skrive flere artikler om ekorn? Antagelig ikke. For de som klikket, var interessert i ekorn og ikke hunder.

Så litt kunderos

Jeg ba Berit Cath. si noe om prosjektet slik at jeg kan få litt reklame:

– Jeg synes Sjur Jansen i Skrive Historie er behagelig å jobbe sammen med. Han er både tålmodig og kreativ når jeg kommer med mange detaljer som bør drøftes. Jeg hadde ikke hatt sjanse til å lage disse nettsidene på egen hånd. Alternativet var å bruke et tradisjonelt webbyrå, men det synes jeg kostet for mye nå i oppstarten. Sjur er forresten mye mer enn en tekstforfatter. Han tryller med bilder og finner løsninger på det meste, sier Berit Cath. Gulbrandsen i Feelgood Hundemassasje.

Bidragsytere, april-mai 2016

  • Sjur Jansen (SkriveHistorie): Tekst, WordPress-innstillinger, bildemanipulering.
  • Yoyo Stuff v/Tobias Gulbrandsen: Logo, gavekort og klippekort.
  • Eirik S. Gulbrandsen: Bilder av Berit Cath. og Sasha (sommer)
  • Sylvelin Omdal: Bilder av Berit Cath. og Sasha (vinter)
  • Berit Cath.: Tekst, ideer

Feelgood Hundemassasje på Facebook

Skrive Historie på Facebook

Hvordan markedsføre et nytt firma: 15 tips

Kontakt sjur@skrivehistorie.no

Mobil: 952 89 519

Nyhetsbrev med tips om kommunikasjon: