Hvordan markedsføre et nytt firma: 15 tips

Nettbrett og PC på et bord. Illustrasjon til tekstforfatter og Skrive Historie i Oslo.

Her får du eksempler på hvordan du kan markedsføre et nytt firma eller enkeltpersonforetak. Trenger du hjelp, kontakt meg: sjur@skrivehistorie.no.

1) Lag et nettsted for det nye firmaet

Du trenger et moderskip. Nettstedet må gjøre dette:

  • Lose inn folk som søker i Google
  • Samle e-postadresser til folk som er interessert
  • Vise landingssider for kampanjer som du har i andre kanaler

På nettstedet må du altså lage artikler som inneholder ord som folk søker med. Dette er svært viktig fordi de aller fleste kjøp starter med et søk i Google. Det finnes omkring 200 kjente parametre som Google bruker når nettsider skal rangeres i et søk. Markedsføringen av et nytt firma starter derfor med en nettside som er optimalisert for søk.

Artiklene bør i tillegg ha call to action, det betyr at du oppfordrer leserne til å gå et skritt videre. De kan for eksempel laste ned en pdf, kontakte deg for et møte, bestille time hos deg eller handle et produkt.

Du bør også lage en mulighet for påmelding til nyhetsbrev. Det finnes gratis systemer som tar i mot abonnenter og som gir mulighet for e-post-utsendelser, for eksempel Mailchimp. I tillegg finnes  systemer med månedsleie der du får hjelp fra folk som snakker norsk og der systemet kan ha spesialfunksjoner.

For å få folk til å melde seg på nyhetsbrevet, må du friste med noe, for eksempel:

  • Nye produkter og tjenester
  • Tips og råd
  • Trender eller nyheter fra din bransje
  • Interessante bloggartikler
  • Tilbud – kanskje tilbud som man kun får via nyhetsbrevet

Når reklameprisene øker i kanaler som Facebook, Posten og avisene, er e-postadressene dine fremdeles like gratis. Samle derfor inn e-postadresser fra første dag.

Du bør også ha Google Analytics slik at du får statistikk over hvilke artikler som er mest populære.

Be venner og familie se over nettsidene, det er lett å glemme helt opplagte opplysninger eller argumenter. Eller be meg ta en profesjonell sjekk, det koster 1.000 kroner, da kommer jeg med forslag til hva som kan gjøres bedre. Jeg kan også hjelpe deg med å komme i gang med nettstedet helt fra bunnen av.

Ved å bruke noe tid på å lage et bra nettsted, bruker du mindre tid senere i andre situasjoner. Ved senere kundehenvendelser kan du svare med en lenke til en av dine nettartikler som handler om det kunden spør om. Har du gode nettartikler, kan det til og med hende at kunden allerede har funnet dem i et søk, dermed er halve salgsjobben allerede unnagjort.

2) Skap en logo

Mitt samarbeid med T2 Design gjør at du kan få logo veldig rimelig.

3) Skaff deg visittkort og få gratis selgere

Har du visittkort i lommen, kan det føre til at du oftere snakker om firmaet ditt til personer som ikke er kunder. Vri samtalen etter hvert over på ditt firma og overrekk visittkortet. Folk flest er høflige nok til å ta i mot. Visittkortet kan så leve videre hos noen andre når personen kommer tilbake til arbeidsplassen og forteller om sitt møte med deg.

Du kan gjøre visittkortet mer spennende:

  • Bruk flere sider (utbrett) med mer informasjon
  • Tilby rabatt som kun gis via visittkort
  • Vis lenker til nyttige artikler
  • Fortell om nyhetsbrev
  • Ha bilder av konkrete produkter
  • Ha en kort liste med tips for en spesiell situasjon

4) Tren på ditt budskap

Etter at jeg startet firma, spiste jeg middag med noen venner et par uker senere. Vi kom inn på at jeg hadde startet opp og de spurte: «Hva selger du?» Jeg slet i farten med å spissformulere meg, jeg skulle jo selge litt av hvert innen hjelp til kommunikasjon.

En måned senere var jeg i et møte og kom i prat med to personer. Jeg tenkte at jeg måtte være litt frempå, så jeg fortalte at jeg nettopp hadde startet firma. «Hva selger du?» Der var spørsmålet igjen. Men nå klarte jeg å svare litt bedre, for jeg hadde jobbet med formuleringene på nettsiden min.

Spør gjerne en venn om hun kan grille deg med «Hva selger du?»-spørsmålet. Kanskje klarer du å formulere deg bedre og bedre, enten ved at du kommer raskere til poenget eller ved at firmaet høres mer spennende ut. Dette overfører du så til annen kommunikasjon, slik som e-poster og nettsider.

Tips: Når du treffer folk, legg da merke til hvilke spørsmål de stiller rett etter at du har fortalt om firmaet. Bruk reaksjonene til å bli enda flinkere til å fortelle om firmaet – muntlig og skriftlig.

Jeg tilbyr pedagogisk hjelp slik at budskapet ditt kommer tydeligere frem.

5) Bli en telefonselger – i hvert fall i noen dager

Telefonen din er bare noen centimeter unna. Men de færreste firmaeiere er skrudd sammen som selgere som sparker inn dører. De liker derimot å reparere biler, massere hunder, komme med gode råd, lage brosjyrer eller løse dataproblemer.

Som eier av et nystartet firma bør du likevel tvinge deg til å ta noen salgstelefoner eller stanse noen personer på gaten. På den måten får du umiddelbar respons på hvorfor de fleste sier nei takk og hvorfor noen svært få sier ja takk. Dermed kan du justere tjenestene og budskapet.

6) Opprett firmasider i sosiale medier

Det er ikke ende på hvor mange kanaler du kan involvere deg i: Snapchat, Youtube, Linkedin, Facebook, Twitter, Instagram, Google+ og så videre. Ett sted må du sette strek.

Opprett firmasider først og fremst i de kanalene som du tror mulige kunder leser. Så må du være aktiv der og spre historier om firmaet. Historiene må ha lenker som bringer folk inn på nettstedet ditt.

Det er gratis å opprette firmasider i sosiale medier. Det som koster penger, er å spre innleggene til folk som ikke er i ditt nettverk.

Du kan i tillegg opprette firmasider der du ikke forventer å møte så mange kunder. Dette av flere grunner:

  • Lett å spre: Har du først laget en historie på ditt eget nettsted, er det rimelig lett å spre den i mange kanaler dersom alt ligger klart for publisering. Kunder har flere identiteter. Direktøren er kanskje også hundeeier. Det kan hende du treffer en kunde i en kanal der kunden har på seg en annen hatt.
  • Søkbart: I en del kanaler kan folk bruke søkefunksjoner. Da er det bra om de kan finne deg, selv om du er passiv i kanalen.
  • Plutselig behov: Det er kjekt å ha firmasider klare i de vanligste kanalene. Plutselig får du høre om en diskusjon som pågår, da kan du kaste deg på.

7) Lag historier om firmaet ditt

Lag historier som du sprer i de kanalene hvor du har opprettet firmasider. Ja, du kan selvsagt også bruke dine private nettsider. Noen ideer:

  • Fortell at du har startet firma
  • Fortell om hver tjeneste som du tilbyr
  • Fortell om første kunde eller oppdrag
  • Fortell om hvordan du jobber
  • Fortell om noe nytt i din bransje
  • Kom med tips og råd
  • Lag en konkurranse
  • Start julekalender eller påskequiz
  • Fortell om en messe du besøker
  • Lag intervju med noen av dine kunder
  • Fortell hvordan produktene dine brukes eller virker

Lag gjerne en årskalender for historiene slik at du treffer riktig sesong og slik at tiltakene ikke blir glemt.

Spør kunden om lov før du tar bilder eller rapporterer fra ditt besøk hos henne. Det du oppfatter som helt ufarlig informasjon, kan i verste fall indirekte avsløre kundens firmahemmeligheter.

I en del av de sosiale mediene kan du betale kanalen slik at historien din spres til et større publikum. Da kan du velge målgrupper som gjerne er basert på kjønn, alder, bosted og interesser.

Lager du mange historier, blir det mange stier inn til nettstedet ditt. Det er bra!

Huskeliste for tekstforfattere.

8) Send e-post til alle i ditt nettverk

Du er ikke Facebook-venn med alle du kjenner. Og når du legger noe ut på Facebook, vises ikke det til alle Facebook-vennene dine, for Facebook vil at du skal betale for spredning. Derfor: Gå til adresselisten du har på PC-en og send e-poster til venner og kjente og fortell at du har startet nytt firma. Men ikke gjør det før du har en nettside å vise.

9) Reklame i postkassen virker fremdeles

Lag en reklame som kan legges i postkasser. Eksempler:

  • Du kan gå tur og legge i postkassene selv.
  • Du kan be enten Posten eller Norpost dele ut til bestemte postruter.
  • Du kan kjøpe adresser til bestemte kundegrupper og sende til dem.

Norpost deler ut kun til privatpersoner. Skal du sende uadressert reklame til bedrifter, må du benytte Posten (Bring).

Det er utrolig hvor lenge et stykke papir kan ha virkning. En gang sendte jeg ut et reklameark med tilbud på varmedresser for ansatte i barnehager. Selv ett år senere kom det inn bestillinger.

10) Snakk på andres torg

Legg igjen hyggelige spor etter andres bloggartikler. Skriv for eksempel «Kjempebra artikkel!», da hender det at firmanavnet ditt kommer med som en lenke, det spørs hvordan bloggen er satt opp. Når du legger igjen slike spor, bør du altså være koblet opp med din profesjonelle identitet.

Det er fint hvis bloggartiklene behandler temaer som kan knyttes til det du selger. Skriv helst en kommentar med substans og ikke bare legg igjen en reklametekst. Blir det for tydelig at du kun er ute etter å drive markedsføring, blir leserne og bloggeieren sure.

Du kan også være aktiv i sosiale medier med «#» og «@».

Når avisene ber om lesernes bilder fra 17. mai eller påskeferie, kan du lirke inn firmaet ditt i bakgrunnen.

Du kan også kopiere opp en lapp som du henger på oppslagstavlene i lokalbutikkene.

Å «snakke på andres torg» kan også bety at du skriver kronikker eller leserinnlegg. Har du møtt problemer under oppstarten av firmaet? Et vanskelig skjema? En dum regel? Eller kanskje motsatt: Pengestøtte fra myndighetene og overraskende få skjemaer? Spør gjerne meg hvis du trenger hjelp til å skrive.

11) Bli venn med lokalavisen

Det er ikke lett, men forsøk å selge saken din inn til en avis. Det gjelder å finne en vinkling som avisen tenner på. Gå gjennom avdelingene som redaksjonene har, slik som nyheter, sport, lokalt stoff, helse, karriere og lignende, og tenk ut vinklinger som kan passe.

Journalisten er neppe interessert i firmaet ditt i utgangspunktet, historien må kobles mot noe i lokalsamfunnet. Godta at firmaet ditt spiller annenfiolin i historien som journalisten tenner på.

Aviser er ofte ute etter å finne caser til noe de allerede skriver om. De har kanskje en spalte om kjærlighetslivet. Da kan du fortelle at du har flyttet 80 mil for å bo sammen med kjæresten – og at du har startet du eget firma i samme slengen.

Du må komme med en historie. Er du den første med et slikt firma i ditt distrikt? Har du en unik kundegruppe? Er du femte generasjon som jobber med det samme? Har du møtt veggen? Viser dine tjenester en ny trend i samfunnet? Selv har jeg for eksempel hjulpet feelgoodhundemassasje.no med å komme i gang med nettsider. Å massere hunder, ser ut til å være noe ganske nytt.

Forsøk å gi journalisten noe mer enn kun informasjon om ditt firma. Gi lenker til objektive undersøkelser eller lignende som kan bidra til å skape en sak.

Du bør kontakte journalisten direkte og ikke sende en generell pressemelding. Som sagt, journalisten er antagelig ikke interessert i ditt firma, derfor må du lage en sak som journalisten kan tenne på, firmaet ditt er kanskje bare en liten del av historien. Du må lage ulike historier til de ulike avdelingene i avisen.

Vent med å kontakte avisen til du har en nettside som folk kan besøke.

12) Inngå reklamesamarbeid og bytteavtaler

Finn et firma som har samme målgruppe som ditt firma har, men som ikke er konkurrent. Gå sammen om enkelte markedsføringstiltak, slik blir utgiftene mye lavere.

La oss si at dere skal sende ut postkassereklame, da kan dere ha et A4-ark der du har annonse på nederste halvdel og det andre firmaet har annonse på øverste halvdel.

Eller dere kan ha lenke til hverandre på nettsidene. Eller dere kan ha produkter i hverandre butikker. Eller dere kan dele stand på en messe. Eller du kan love at familien din skal legge i postkassene dersom samarbeidspartneren betaler trykking av felles reklame.

Eller la oss si at du sponser den lokale kaffebaren med lokk eller servietter til kaffekoppene folk tar med på bussen. På lokket eller servietten har du reklame.

13) Bruk Googles reklametjenester

AdSense fra Google: Mange nettsteder stiller annonseflater til disposisjon for Google som setter inn annonser fra ulike firmaer. Annonsøren, for eksempel du, betaler pr klikk. Google forsøker å gi hver leser relevante annonser. To personer kan være innom samme nettsted, men se forskjellige annonser. Den ene ser annonse for kattemat, den andre ser annonse for biler, det spørs hva Google vet om personene fra før.

Retargeting med Google Display: Du kan betale Google slik at etter at noen har besøkt nettsiden din, så dukker annonsene dine opp når leseren besøker andre nettsider. Argumentet for å bruke retargeting er at de fleste som besøker nettsiden din, kjøper ikke noe. Ved å mase på dem etterpå, så kanskje kjøper de noe? Noen ganger virker retargeting mot sin hensikt. Jeg har flere ganger betalt for et produkt og så opplevd noen minutter senere å se rabattannonse for det samme produktet. Da blir jeg naturlig nok irritert.

AdWord fra Google. Du kan komme høyt opp i Google ved å betale for det. http://www.google.com/adwords/

14) Overvåk deg selv

La Google sende deg beskjed dersom firmanavnet ditt nevnes på en eller annen blogg.

15) Få hjelp av en kommunikasjonsrådgiver

Dagens utfordring er at det er så mange kanaler og at de må pleies jevnlig. Større bedrifter ansetter derfor kommunikasjonsrådgivere som skal ta seg av alt sammen. Man må lage happenings, historier, nyhetsbrev og nettannonser. Og man må svare på spørsmål som folk stiller på Facebook, man må navigere i WordPress, fikse bilder i Photoshop og oppgradere tekstene i CRM-systemet.

Et nystartet firma har ikke råd til å ansette en person som jobber med dette på fulltid. Men det er mulig å leie inn hjelp i mindre skala. Du kan for eksempel kontakte meg: sjur@skrivehistorie.no