Facebook fjerner siste ord i overskriften

facebook-overskrifter-content-marketing

Overskrifter bør være maksimum 45-5o tegn

Har du ansvaret for å skrive artikler på bedriftens nettsider? For å ikke skape ekstraarbeid, bør overskriftene holde seg under 45-50 tegn. Når du senere skal dele artikkelen på Facebook, vises nemlig kun 45-50 tegn av overskriften der.

En av artiklene mine har overskriften «Det er ikke flaut å sjekke ordboken før du skriver til kundene». Jeg la ut lenke til artikkelen på Facebook. Her er forhåndsvisningen for mobiltelefoner:

overskrift-facebook-2

Det siste ordet i overskriften forsvinner altså. Forhåndsvisningen for store skjermer viser derimot at det siste ordet får lov til å bli med der:

overskrift-facebook-3

Sett inn et pipetegn i overskriften

I stedet for å begrense deg til 45-50 tegn i nettsideoverskriften, kan du eventuelt sette inn en vertikal skillestrek, en såkalt pipe, etter 45-50 tegn. Så setter du inn et stikkord eller to etter den vertikale streken. For eksempel slik:

«Det er ikke flaut å sjekke ordboken før du skriver | Kundedialog».

Det blir ikke plass til flere bokstaver i mobilvisningen på denne måten, men man unngår kutt i det som oppfattes som selve overskriften. Leseren forstår at det som er delvis kuttet, er bare stikkord.

Nettartikler bør kunne søkes opp i Google, derfor kan det være bra med lange overskrifter noen ganger slik at man får med de ordene man antar folk søker med.

Forkort overskriften i Facebook-redigeringen

En annen løsning er å omformulere overskriften når den skal gjengis på Facebook. Etter at du har limt inn nettadressen i statusfeltet, kommer det opp en forhåndsvisning av artikkelen. Da klikker du rett og slett på overskriften der for å redigere den.

overskrift-facebook-4


Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiverTekstforfatter Sjur Jansen

Du har nettopp lest en artikkel der ideen var å gi deg noe nyttig eller litt underholdning, samtidig skulle artikkelen bringe deg et skritt nærmere mine tjenester. Det er dette jeg hjelper andre bedrifter med. Jeg skriver artikler som flytter kundene nærmere en handel. Ta gjerne kontakt: sjur@skrivehistorie.no
Sjur Jansen, Oslo.