Hvilke nyhetsbrev velger folk å åpne?

En hånd holder en mobiltelefon. Bakgrunnen er uklar, men kan minne om inngangspartiet til en stor kontorbygning eller en flyplass.

Undersøkelser om åpningsrater på nyhetsbrev og e-poster kan være ganske motstridene. For eksempel undersøkte Hubpost over 6 millioner e-poster som var sendt ut fra deres markedssystem, det viste seg at e-poster uten emnefelt hadde bedre åpningsrate enn e-poster med emnefelt. Bør du dermed sende ut nyhetsbrev uten noen ord i emnefeltet? Nei, antagelig ikke.

Forklaringen på den gode åpningsraten kan være at når folk kjenner hverandre godt, så dropper man å skrive noe i emnefeltet. Skal du sende til ferske kunder, bør du antagelig skrive i emnefeltet hva e-posten dreier seg om.

Andre undersøkelser sier at tomme emnefelt oftere blir tatt av spamfilteret, derfor bør du i tilfelle teste selv godt og lenge før du velger noe så drastisk som å droppe emnefeltet.

Andre funn fra Hubpost:

  • Det er få som sender ut nyhetsbrev i helgene. Det er 80 prosent færre e-poster når det er helg.
  • Men: E-poster sendt i helgen, har 10 prosent større sjanse for å bli åpnet. Forklaringen er kanskje at folk har bedre tid? Uansett bør du tenke gjennom om det passer å lese om ditt produkt når folk sjekker mobilen når det er reklame på TV. Selger du kontorstoler, kan det kanskje være bedre å sende ut e-posten når kolleger kan ta en beslutning sammen?
  • 50 prosent av e-postene blir åpnet innen ett døgn. Tenk gjennom det når du skal velge dag for utsendelse. Inviterer du til konsert, må du gi folk noen dager på å planlegge. Andre tjenester eller produkter kan ha kortere frister.
  • 80 prosent blir åpnet innen 12 dager. Med andre ord: 20 prosent, altså 200 personer dersom du sender ut til 1000, åpner e-posten flere uker etter at du sendte den. Et vanlig råd er at du i e-posten sier at tilbudet snart forsvinner og at kunden må skynde seg å svare. Men kanskje 20-30 prosent av mottakerne åpner e-posten etter at tilbudet har gått ut på dato. Du bør ikke miste dem. De bør heller ikke bli sure. Det kan derfor være lurt at du i tillegg har noe i e-posten som har lang holdbarhet, for eksempel «eller se våre daglige tilbud her» med lenke til en nettside som du oppdaterer ofte.
  • Det lønner seg ikke å bruke ordet «du» (egentlig «you» på engelsk) i emnefeltet.
  • Ordet «møte» (egentlig «meeting» på engelsk) er ikke noe bra sjekketriks overfor mulige kunder. E-poster med dette ordet i emnefeltet har i alle fall 7 prosent lavere sjanse for å bli åpnet, ifølge Hubpost.

Les flere tips fra Hubspot her.

La meg gjerne ta en kikk på dine nyhetsbrev før du sender ut. Med friske øyne og lang erfaring kan jeg komme med konkrete forslag til forbedringer. Se mitt tusenkronerstilbud. Slå til på det, så blir du kjent med hva jeg kan levere.