Hva er vanlig konverteringsrate på nettsider?

Tastatur. Enter-tasten er rød med nye tekst som sier "Ja".

 

Av: Sjur Jansen – Skrive Historie

  • E-post = 4 prosent
  • Søk = 3 prosent
  • Sosiale medier = 2 prosent

Sjur JansenTallene over er en forenklet huskeliste for konverteringsrater. Når 100 personer besøker landingssiden din, vil 2-3 av dem respondere på noe. Kanskje kjøper de noe eller så melder de seg på nyhetsbrevet – hvis du har lagt forholdene rimelig til rette for noe slikt, da. Det er Wordstream som forteller dette, selskapet har 1 million kunder som bruker deres datasystemer for digital markedsføring.

For å være helt nøyaktig, så sier Wordstream at det er 2,35 prosent konvertering i gjennomsnitt på landingssider. I nettbutikker er tallet litt lavere: 1,84 prosent. Selskapet Statista forteller derimot at vanlig konverteringsrate i nettbutikker verden rundt er 3 prosent.

Et annet selskap som sitter på enorme statistikker over konverteringer, er Unbounce. 75 millioner personer har besøkt 64.000 landingssider i datasystemene til Unbounce. I en rapport fra 2017 forteller Unbounce dette:

Vanlig konverteringsrate i ulike bransjer:

  • 6,0 prosent = Jobb og studier
  • 5,5 prosent = Lån
  • 5,0 prosent = Reise
  • 5,0 prosent = Konsulenter
  • 3,3 prosent = Hjem
  • 2,8 prosent = Eiendom
  • 2,8 prosent = Helse
  • 2,6 prosent = Høyere utdanning

Selskapet Smart Insights oppgir disse konverteringsratene:

  • Globalt: 2,5 – 3,1 prosent
  • USA: 2,5 – 3,0 prosent
  • UK: 3,6 – 4,5 prosent

Skjermen har også noe å si:

Mobiler har dårlige konverteringsrate og vaker rundt drøye 1 prosent, nettbrett og PC-er ligger tilsvarende ved snaue 4 prosent. Det at mobil gir dårlig respons kan skyldes at kundene er i en mer stresset situasjon når de ser landingssiden. Kanskje sitter de på bussen og det er ikke like fristende å fiske frem betalingskortet fra lommen.

Mobilskjermen er også mye mindre, derfor er det vanskeligere å få med seg all informasjon, man kan for eksempel ikke ha to vinduer fremme for å sammenligne produkter. Mobil brukes nok mest til å skaffe seg en viss oversikt. Handelen foregår heller i sofaen hjemme i fred og ro med større skjermer.

E-poster gir best respons:

Vanlig konverteringsrate fra e-poster er 4,29 prosent, ifølge Smart Insights. Tilsvarende tall fra sosiale medier er 1,81 prosent.

AdWords (Google-annonser) har en konverteringsrate på 2,7 i følge Wordstream.

Du kan altså forvente at 1–4 prosent kjøper noe, laster ned noe eller melder seg på nyhetsbrevet ditt.

Tips til hvordan du kan oppnå flere konverteringer.

Få hjelp til å øke responsen i din digitale markedsføring