Hva gjør du når kunden sier: «Kan du sende meg litt info om det?»

Skrivebord med notatark, kulepenn, en kopp te og en person som skriver på datamaskin. Mobiltelefon ligger i bakgrunnen. Man kan ikke se ansiktet til personen.

Du er i telefonen på kontoret og snakker med en mulig kunde. Hun viser sånn passe interesse for det du selger og kommer med noen unnskyldninger om dårlig tid og små budsjetter.

Det er ikke helt uvanlig at den mulige kunden runder av samtalen ved å spørre om du kan sende henne mer informasjon. Da er hun sånn passe høflig samtidig som hun antagelig er litt interessert.

Spørsmålene blir så: Har du noe informasjon å sende? Hva slags informasjon bør du sende?

Løsningen: Én nettside for hvert produkt

Nettstedet ditt bør ha egne sider for hvert produkt. Slik er det ikke bare lettere å sende presis informasjon til kunden i form av en lenke, men du kan også oppleve å få flere nettbesøk fra folk som ikke kjenner deg fra før.

En side som snakker om kun ett produkt, kommer høyere opp når folk søker i Google. For med kun ett produkt om gangen, kan du beskrive hvert produkt i hovedtittelen. Google vektlegger hovedtittelen. Du kan også gjenta beskrivelsen av produktet flere ganger på den samme siden, også det øker sjansen for å komme høyere opp i Googles rangering.

Hver produktside bør også ha en CTA-knapp, det er enten en e-postadresse, en bestillingsknapp, en påmeldingsknapp eller en knapp for å laste ned noe. Slik kan du oppnå et salg, eller at kunden i det minste kommer videre i prosessen, uten at kunden må ringe deg opp igjen. Hun la jo på, så hun er kanskje ikke så interessert i å ringe deg.

Med én side for hvert produkt, kan du sende kunden en lenke med informasjon om akkurat det dere snakket om i telefonen. Kunden er antagelig ikke interessert i hele produktkatalogen.

Det du trenger, er altså landingssider. Det er sider som mulige kunder lander på etter å ha snakket med deg i telefonen eller etter å ha fått et nyhetsbrev, SMS eller lignende.

Er det flere selgere i bedriften? Med landingssider/produktsider sørger dere for å sende lik informasjon til kundene uten å glemme noe. Hver selger slipper også å forfatte nye setninger hver gang.

Alt dette høres ganske opplagt ut. Men når man surfer rundt på nettet, kan man oppdage mange bedrifter som har for dårlige nettsider og som slett ikke har ordnet opp i det opplagte. Beskrivelsene er svake, det mangler CTA og nettsidene er ikke optimalisert for søk.

Hva kreves for å lage landingssider?

Landingssider skal helst være strømlinjeformet, de skal ikke ha forstyrrelser som menyer eller lenker til andre produkter, men kun konsentrere seg om det ene produktet som skal selges.

Det er to utfordringer:

1) Alt tar tid. Man må ta bilder av produktene, forfatte tekster og laste opp på nettet. Kanskje må også flere av bedriftens avdelinger kobles inn slik at kundens eventuelle spørsmål eller motforestillinger har et svar på landingssiden.

2) Man må ha SEO og salg i blodet. Er informasjonen utfyllende nok – uten å være så lang at kunden ikke gidder å lese? Er teksten selgende nok? Er de riktige ordene i bruk?

Selger du tjenester, og ikke produkter, kan det bli mer diffust. Da ønsker du kanskje å ha et møte med kunden først for å avgrense hva oppdraget går ut på slik at du kan sende et tilbud. Det kan være vanskeligere å ha egne sider for hver tjeneste. Men når kunden i telefonen ber deg sende mer info, da må du jo ha noe å sende. Så du bør kanskje presse deg til å forsøke å lage landingssider uansett?

Ja, har du noe info å sende?

Og nå kommer det viktigste, sett fra min side: Jeg kan hjelpe deg med alt dette.  Ta kontakt, så fikser jeg tekst og bilder til nettsidene dine. Det blir neppe nye nettsider dersom du skal vente til du selv får tid. (Oi, oi, litt frekk der, ja…)

Kontakt: sjur@skrivehistorie.no

Mobil: 95 28 95 19