Hvordan utgir man en diktbok uten bruk av forlag?

Ansikt med påmalt maling i mange farger. Hånd dekker ansiktet. Blå øyne ser rett i kamera.

Av: Sjur Jansen – Skrive Historie

Du har skrevet en del dikt som du ønsker å utgi selv som en bok. Hvordan bør du gå frem? I denne artikkelen viser jeg priseksempler, men først får du noen tips til markedsføringen, for markedsføringen begynner før du velger ut dikt til boken.

Lite penger å tjene på diktbok – men hold fast på drømmen

Først skal jeg kaste en bøtte kaldt vann på deg: Du kommer neppe til å sitte igjen med et overskudd med mindre du gjør avtale med et forlag. Det skal dessverre mye til før et forlag sier ja, derfor må du antagelig betale for trykking og markedsføring selv. Kanskje klarer du å gå i null i det minste, når du selger boken til venner og bekjente og gjør avtale med lokalbutikken. Likevel: Ikke gi opp drømmen om å utgi bok. Å lage bøker er svært givende, du kommer til å få et kick når du henter eskene fra trykkeriet og kjenner lukten av trykksverte. Tar du markedsføringen alvorlig, kan du det hende du sitter igjen med et pent overskudd.

Se fordelen av mulige ringvirkninger

Når du kan vise til en bok som du har utgitt, kan du lettere bli invitert til et intervju om temaene som du tar opp i diktene dine. Du ønsker jo å påvirke verden med diktene dine, ikke sant? Med en bokutgivelse er det også litt større sjanse for at noen inviterer deg til å holde foredrag eller et innlegg i et arrangement. Eller kanskje noen ber deg lese høyt fra boken. Det er altså mulige ringvirkninger når boken først er skapt. CV-en din ser også mer interessant og imponerende ut når det står at du har utgitt en bok på egen hånd.

Viktig å bestemme målgruppe

I all markedsføring er det fristende å henvende seg til en stor målgruppe, men det kan derimot være bedre å velge seg ut en mindre målgruppe slik at du kan henvende deg til den i kommunikasjonen. Da vil i det minste noen føle seg truffet.

Eksempler på smale målgrupper

Hva menes med en smal målgruppe? Her er noen eksempler:

  • Bygda eller bydelen: Dikt skrevet på dialekt, handler om lokale plasser og lokale personer. Antall personer i målgruppen er for eksempel 4000 personer.
  • Pinsevenner: Dikt om hvordan det er å vokse opp og leve som pinsevenn. Antall personer i målgruppen er for eksempel 40.000 personer.
  • Folk som har opplevd rusproblemer: Dikt om hvordan det er å leve med rusproblemer, enten man sliter med rus selv eller er pårørende. Antall personer i målgruppen er for eksempel 400.000.

Tallene i eksemplene er veldig omtrentlige, det er bare for å sette deg på sporet. Poenget er at målgruppen må kunne kjenne at boken henvender seg til dem, du bør konsentrere deg om et tema og ikke skrive dikt om alt mellom himmel og jord. Vel, det siste kan gå hvis du er kjendis.

På omslaget og i markedsføringen kan du både med ord og kanaler henvende deg til en smal målgruppe, da vil målgruppen føle seg sterkere truffet.

Omslaget er viktig i markedsføringen

Få hjelp av en profesjonell som kan lage en pen og interessant forside til boken. Omslaget er viktig, det er der du henvender deg til målgruppen. Har du skrevet dikt om bygda, bør bygdas navn stå på forsiden slik at målgruppen forstår at boken passer for dem. Eller du kan bruke et bilde som alle forstår er fra bygda.

Alle varene som du ser i butikken, har innpakning som har blitt til gjennom lange designprosesser. Markedsførere vet at emballasjen er viktig. Ikke vær for rask eller kjip når det gjelder omslaget. Akkurat som at du ikke bør stille til jobbintervju i joggebukse og uvasket T-skjorte, så bør du heller ikke lage et bokomslag i skriveprogrammet Word.

Du bør ha bilde av deg selv på baksiden og på et eller annet vis forklare hvorfor målgruppen skal høre på deg. Fortell for eksempel at du har vokst opp i bygda, eller selv har hatt rusproblemer. Eller at du som fotballnerd har besøkt alle fotball-VM siden du var elleve år – hvis det er fotballdikt du har skrevet, da.

For at diktene skal bli enda mer levende og troverdige for leserne, kan du eventuelt fortelle om deg selv i starten av boken.

Hva koster det å utgi diktbok?

Utgiftene er i tre trinn: 1) Hjelp til å utforme boken. 2) Trykking. 3) Markedsføring.

Utforming av boken (layout og omslag)

Jeg kan hjelpe deg med et omslag til et par tusen kroner. Vi må snakke litt om ideer først, før jeg kan gi deg et tilbud. Har du en omfattende idé, koster det mer. Har du ingen idé, kan jeg lage et par-tre forslag. Uansett må jeg vite hva diktene handler om før jeg setter i gang.

Jeg kan også lage layout til boken, det betyr at jeg velger bokstavtyper og design som kan passe diktene. Har du tegninger eller bilder som skal med, kan jeg få dem inn i layouten. Jeg kan også være behjelpelig med å skaffe bilder eller tegninger. Så lager jeg til slutt PDF-er som kan sendes til trykkeri. Du er med hele tiden og kan bestemme eller godkjenne utformingen og så videre. Prisen for layout må vi snakke om, men den ligger på rundt 30 kroner pr side. Dersom hver side skal bli et kunstverk i seg selv, da er prisen høyere.

Priseksempel diktbok 

La oss si boken er i A5-format og har 64 sider. Du trykker den i 150 eksemplarer. Omslaget er i farger, mens innmaten er i sort hvitt. Papiret er av god kvalitet. Omslaget er av en hard type slik at boken ser proff ut.

  • Design av omslag = 2500 kr
  • Layout = 2500 kr
  • Trykking = 8000 kr

Du må i dette eksempelet selge 90 bøker á 149 kroner for å dekke utgiftene. Klarer du å selge alle 150 eksemplarene, sitter du igjen med nesten 9000 kroner etter at alle utgifter er betalt.

Det er mye som påvirker trykkeprisen. Velger du billigere papir og mykt omslag, kan du spare omkring en tusenlapp. Jo større opplag du trykker, desto lavere blir prisen pr stk. Farger inne i boken koster mer. Færre sider betyr lavere pris.

Skal du selge i butikk, bør du for øvrig ha strekkode, det kan jeg ordne.

Er bokprosjektet for dyrt?

Er summen i priseksempelet for høy for deg, kan du for eksempel skaffe deg en sponsor. Også i den anledning lønner det seg at diktene henvender seg til en konkret (smal) målgruppe slik at sponsoren blir tent på å støtte deg. Skriver du dikt om bygda, kan en lokal bedrift kanskje få lyst til å støtte deg. Men da må du kanskje tillate at det er en annonse inne i boken eller at bedriftens navn på andre måter blir brukt i markedsføringen.

Tips til markedsføring av diktbok

  • Bli mer kjent. Skriv leserinnlegg i avisene om temaet i diktene.
  • Lag en egen nettside med informasjon om boken og mulighet for å bestille.
  • Forsøk å selge til alle vennene dine på Facebook. Selg til full pris eller nær opp til full pris. Vennene dine er de mest motiverte, ikke selg til halv pris.
  • Er du helt sikker på at boken blir noe av, kan du be facebookvenner forhåndsbestille, og kanskje til og med forhåndsbetale.
  • Har du en konkret målgruppe (det bør du ha), kan du betale Facebook til å spre en annonse til den målgruppen.
  • La noen dikt være gratis, folk må få smaksprøver.
  • Tilby at du leser opp noen dikt når andre har et arrangement, fortell så at du har tatt med noen eksemplarer av boken som akkurat den dagen selges med rabatt.
  • Forsøk å gjøre avtale med en forening som er opptatt av hva diktene dine handler om, så kan foreningen selge boken via sine nettsider.
  • Snakk med lokalavisen. Det er viktig at du har opprettet en nettside på forhånd slik at folk kan finne mer informasjon og kan bestille.

Her får du hjelp til å utgi bok

Jeg kan hjelpe deg mot en timepris på 625 kroner eller eventuelt en fastpris på et prosjekt: Layout, omslag, strekkode, korrektur, foto og så videre.