Hva er fordelene med innholdsmarkedsføring?

Nærbilde av tuppen på en gammeldags fyllepenn. Man ser kun metallspissen . Pennen er gammel og brukt og i en gul farge nesten som gull. Den ligger oppå noe som ser ut som et papir.

Innholdsmarkedsføring består av nyttige eller interessante bloggartikler, kronikker, tips, magasiner, podcaster og videoer som ikke maser om å selge noe, men som likevel har til hensikt å øke salget i neste omgang.

Du får mulige kunder inn i salgstrakten

Tradisjonell markedsføring, for eksempel TV-reklame og telefonsalg, går ut på å forstyrre folk for å komme med et budskap. Innholdsmarkedsføring foregår derimot i stor grad ved at folk frivillig oppsøker eller klikker på artiklene, enten ved søk eller at de ser en venn har delt artikkelen i sosiale medier.

Dette fører til at flere mulige kunder etter hvert ramler inn i trakten som gir deg salg:

  1. Du viser bare litt av artikkelen på Facebook.
  2. Lenke videre til nettstedet ditt for å lese resten.
  3. På nettstedet oppdager leserne også hva du selger. De kan også melde seg på nyhetsbrevet.
  4. Etter påvirkning gjennom nyhetsbrevet, blir det salg etter hvert.
  5. Du kan også ha et lojalitetsprogram.

Når alle tiltak går ut på å få folk gjennom en slik trakt, med lenker og påmeldinger, kalles innholdsmarkedsføringen inbound marketing.

Økt SEO-status

Med flere artikler, mer trafikk, flere lenker inn og ut samt overskrifter som folk søker etter, kommer du høyere opp i Googles rangering. For hver artikkel du legger ut, øker volumet av søkeord og lenker. Det tar litt tid før innholdsmarkedsføringen virker, men så får den en økende effekt.

Markedsføring med langtidsvirkning

Innholdsmarkedsføring har lang varighet, for artiklene på nettsidene kan søkes opp i flere år.

Har du først skrevet en bloggartikkel, kan du også justere den slik at den passer inn i andre kanaler. Innholdsmarkedsføring gir deg derfor bred nytte.

Flere bånd knyttes til kundene

Innholdsmarkedsføring bidrar til å knytte flere bånd til kunden. Du snakker ikke bare om pris og produkt, men du forteller fra bransjen, gir nyttige råd, inviterer til konkurranser og viser hvem som arbeider i bedriften. Jo flere bånd du knytter med kunden, desto verre er det for kunden å bryte vennskapet.

Du får også vist deg frem for kunden oftere når nyhetsbrev og sosiale medier er en del av strategien. Hver gang er det en sjanse for at kunden går videre inn i trakten og velger å kjøpe noe.

Kundene oppdager at dere har sjel

Har bedriften et nettsted som har like mye sjarm som et excelark? Har dere bare kort fortalt hva dere selger og hva det koster? Du bør spille på flere strenger som vekker interesse hos kundene – innholdsmarkedsføring gir deg mange muligheter.

Kundene liker innholdsmarkedsføring

Statistikk fra Act On viser at kjøperne setter pris på artikler med innholdsmarkedsføring. 70 prosent av kjøperne leser minst fire slike artikler før de bestemmer seg for å handle. 71 prosent av kjøperne stoler på merkevarer som gir nyttige artikler som ikke pusher salg.

Bedrifter som benytter innholdsmarkedsføring (B2B), har 67 prosent flere leads.

Statistikk fra ContenPlus sier at bedrifter med bloggartikler får 55 prosent flere besøk og 97 prosent flere inngående lenker. Interessante artikler er blant de tre viktigste grunnene til at folk følger en merkevare eller en bedrift i sosiale medier.

70 prosent av forbrukere foretrekker å bli kjent med en bedrift via artikler i stedet for annonser.

Gir flere tilbakemeldinger

Jo flere artikler dere har, desto flere responser vil dere få. Er artiklene forskjellige, vil dere få mange ulike tilbakemeldinger. Slik vil dere forstå kundene bedre, kanskje det til og med fører til produktutvikling eller nye rutiner. Det er viktig å ikke stivne i gamle spor, pass på at du har mange nok følere ute i markedet slik at bedriften kan tilpasse seg.

Gir intern opplæring

Innholdsmarkedsføring gir også intern opplæring. La oss si du selger moteklær og så har du vært på en messe som viser vårens trender. I din travle hverdag rekker du kanskje ikke å informere både avdelingen i Trondheim og avdelingen i Stavanger om hva du så på messen. Men skriver du en bloggartikkel om ditt besøk, viser du ikke bare utad at dere er fremoverlente, men du deler også informasjon med dine medarbeidere.

Argumenter, eksempler og informasjon som du bruker i bloggartikler, vil spre seg i internt organisasjonen. Medarbeiderne kan da gi bedre service til kundene.

Felle: Du skriver svada

Skal du lykkes med innholdsmarkedsføring, kan du ikke skrive svada, du må gi leserne substans. Det tar faktisk en del tid å skrive en god artikkel. Skuffer du leserne, vil de ikke lese den neste artikkelen du legger ut.

Si gjerne fra om du trenger hjelp til skrivingen. Ta frem kalenderen og kryss av når de neste artiklene skal spres og skriv hvem som har ansvar for hva. Uten en plan kan det koke bort.

Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiverSjur Jansen, tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiver

Hjelp til ideer, tekst og bilder til nyhetsbrev, nettsider og lignende: sjur@skrivehistorie.no

Meld deg på nyhetsbrev