Slik får du flere konverteringer på landingssiden

Handlekurv

Av: Sjur Jansen – Skrive Historie

2–4 prosent av leserne dine vil kjøpe noe eller laste ned noe

Sjur JansenLes om konverteringstatistikk her. Er det få som melder seg på nyhetsbrevet ditt eller kjøper noe av deg? Sjekk først om pris og produkt er bra nok, undersøk for eksempel hva konkurrentene tilbyr. Lag også noen fokusgrupper slik at folk kan fortelle hva de egentlig ønsker at du skal levere.

Deretter kan du gå løs på nettsidene, landingssidene og nyhetsbrevene når det gjelder ord, bilder, design og responsknapp (CTA). Nå kan du også teste varianter av priser og produktpakker.

Det er tusen ting man kan ta tak i, her er bare noen få tips:

Bruk et enkelt språk: Bruk et språk som ligger på ungdomsskolenivå. 6 av 10 bransjer innen eiendom, lån og konsulenter opplever nemlig flere konverteringer når språket er enkelt.

Bruk færre ord: Optimal lengde på teksten varierer fra bransje til bransje, ifølge statistikk fra Unbounce. Men opp mot 100 ord er som regel greit. Forsøk i alle fall å stoppe ved 200 ord. Og har du først rundet 400 ord, spiller det liten rolle om du skriver dobbelt så langt og lander på 800 ord. Responsen blir uansett halvparten av hva du får ved 100 ord.

Unntaket er advokatbransjen, der lønner det seg ikke å skrive kort. Responsen øker frem til rundt 250-300 ord, deretter faller den.

Bruk positive og trygge ord: Ord som gir en følelse av trygghet hjelper innen reisebransjen. Slike ord kan for eksempel være: perfekt, guide, personale, spa, mat, planlegge, vennlig eller anbefalt. Ikke tving akkurat disse ordene inn i din tekst, de er bare eksempler for å sette deg på sporet.

Selger du reiser, og bruker 1 prosent av teksten til å snakke om frykt eller noe negativt, kan konverteringsraten falle 25 prosent. Slike ord kan for eksempel være: begrenset, ørken, utfordring, gebyr, bjørn, kontanter eller skyting (dette er kun eksempler).

Når det gjelder kjøp av reiser, er folk ofte usikre på om reisemålet er bra nok. Det er lurt å bruke opp mot 10 prosent av teksten til å forklare i detaljer om forholdene på reisemålet, forteller Unbounce.

I bransjer som tilbyr lån, kan for mange trygghetsord faktisk gi dårligere konverteringsrate.

Benytt hjelp: La meg se over nettsidene dine, så jeg kommer med forslag til forbedringer. Lav timepris.