Bedrifter bør lære av denne domenesaken

Kjøpte domenet foran nesen på Babcock

Av: Sjur Jansen

Det svenske selskapet Babcock vant nylig anbudet om å drive ambulansetjeneste med flygninger i nord. Da hører det med å lage norske nettsider. Et naturlig valg er domenet babcok.no, men det ble kjøpt av en nordmann for noen uker siden. Et annet naturlig valg er å bruke navnet til konsernet som eier Babcock. Men det domenet eies av konkurrenten Lufttransport!

Det krangles i nord om anbudsrunden for ambulanseflygninger. Helsemyndighetene gikk ikke inn for kvalitet, men valgte det billigste selskapet av de fire finalistene. Nå kreves det at regjeringen river avtalen i filler, for foreløpig er det ingen ambulansefly i drift.

Babcock i Sverige har denne nettadressen: http://www.airamb.se/

Jeg har ikke satt meg inn i dette selskapet. Det jeg nevner her, er bare hvilket førsteinntrykk jeg fikk via nettsidene da jeg ville lese om selskapet midt i alle nyhetene om manglende ambulanseflygninger.

Det første jeg kunne se, var at Babcock ikke er opptatt av nettsikkerhet, for nettstedet mangler SSL-sertifikat. Det betyr at enkelte nettlesere nekter å vise sidene. I enkelte lettlesere får man et grått vindu og en advarsel om at nettsidene ikke er sikre, så må du trosse advarselen for å kunne se nettsidene.

En og annen skrivefeil på et nettsted er ikke så alvorlig. Men når et av poengene i anbudsrunden handlet om kvalitet, var det slående at ordet kvalitet er feilstavet på nettsidene til Babcock. Under mitt besøk kunne jeg også lese at selskapet hadde trøbbel med telefonen.

Sørg for et godt førsteinntrykk

Et tips til bedrifter er at man sørger for færrest mulig feil på nettsidene. Når kunden først opplever friksjon ved lasting av nettsidene og det så  lugger i språket, da vil antagelig meldingen om trøbbelet med telefonen oppleves ekstra irriterende.

Et godt førsteinntrykk handler ikke bare om startsiden, for folk lander like gjerne på en tilfeldig side etter et søk på nettet. Derfor: Alle sidene må gi et godt førsteinntrykk.

Ingen norsk nettadresse?

Så tenkte jeg: Nå som selskapet skal starte flygninger i Norge, da har de vel skaffet seg en norsk nettadresse? Jeg forsøkte http://www.airamb.no/ 

Men da fikk jeg beskjed på skjermen at domenet ikke er i bruk og at det eies av Lufttransport. Konkurrenten til Babcock er Lufttransport som har hatt disse ambulanseoppdragene i nord i årevis. Lufttransport sitter altså med et domene som kunne ha vært aktuelt for Babcock å bruke nå som Babcock skal starte flygninger i Norge.

Men kanskje Babcock slett ikke har lyst til å bruke navnet Airamb i sitt norske domene? Kanskje Babcock skal bruke babcock.no? Vel, det viser seg at også det domenet er parkert.

Men hvem står bak domenet? Et søk avslører at det er en kar som heter Karl Øystein Karlstad som har registrert domenet.

Hvem er Karl Øystein, da? Et søk på Linkedin gir svar, han er IT-manager i Lufttransport.

Han har kjøpt domenet babcock.no privat, det skjedde for noen uker siden. Her har Babcock sovet i timen.

Det andre domenet, altså airamb.no, ser ut til å ha vært eid av Karl Øystein Karlsen siden 2008 og ble nylig overført til Lufttransport:

Lufttransport og Babcock har tidligere hatt samme eiere, nemlig Airamb. Det har vært en del frem og tilbake når det oppkjøp og salg av selskapene gjennom årene, det er ikke lett for en utenforstående å gå opp løypen over hvem som har eid hvem.

På et tidspunkt, ved en fisjon eller et salg, ble domenet airamb.no liggende igjen enten hos Karlsen privat eller hos Lufttransport. Uansett er det Lufttransport som eier domenet nå.

Babcock har dermed gått glipp av to domener som det hadde vært naturlig å bruke i Norge.

Kanskje Babcock vil samle alle land under babcockinternational.com? Likevel, konsernet burde kanskje ha sikret seg babcockinternational.no, babcockinternational.se og babcockinternational.dk, for å nevne noen, men disse er ledige.

På babcockinternational.com er det mest engelsk tekst, men du skal kunne velge norsk tekst:

Problemet er at det valget virker ikke.

Spørsmålet nå er: Hvordan står det til på nettsidene til bedriften du har ansvar for?

Domenetips til bedriftseiere

  1. Vær tidlig ute med å opprette domene. Kjøp flere domener gjerne før firmaideen er helt på plass.
  2. Sørg for at domenet er registrert på selskapet.
  3. I fisjoner eller salg av selskaper, husk å legge inn i avtalen hva som skal skje med domenene.
  4. Jobben er ikke ferdig når du har fått domene. Sørg for at nettsidene er oppdaterte og så feilfrie som mulig. (Jeg tar gjerne en sjekk.)

Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiverSjur Jansen – journalist og oppdragforfatter

sjur@skrivehistorie.no

Telefon: 95 28 95 19

Tjenester