Hva slags mediesaker blir delt i sosiale medier?

mest-delt-2016

Listen nedenfor viser hvilke norske avisartikler og underholdningsartikler som ble mest delt i sosiale medier i 2016. De fleste av sakene på denne listen ble delt mellom 50.000 og 60.000 ganger. Den aller beste ble delt over 200.000 ganger. Sakene er hentet fra den tradisjonelle pressen, det vil si VG, NRK, Dagbladet og lignende samt fra underholdningsnettsteder som Eavisa og Viraltube.

Disse sakene ble mest delt i sosiale medier i 2016

  1. En falsk/ironisk nyhet om at kvinner liker husarbeid
  2. Et debattinnlegg som er kritisk til at FM-nettet skal legges ned
  3. En mor gjør alt for sin sønn som er i fengsel
  4. En gutt med Downs fikk ikke være fotomodell
  5. Omtale av de gode verdiene til en kjendis som har kreft
  6. Unge på sosialhjelp tvinges til å jobbe
  7. Syke og svake får mindre, de rike får skattekutt
  8. En mann svarer en svindler på en morsom måte
  9. Læreren forklarer elevene at man skal være positive mot hverandre
  10. En video om å bryte med prestasjonssamfunnet

Her er lenke til de originale overskriftene (ekstern side, se litt ned på siden).

Kan man lære noe av dette hvis man ønsker å lykkes i sosiale medier?

Muligens finnes det privatproduserte saker som kan ha blitt delt i enda større omfang. La oss uansett se på denne listen som stammer fra store aktører, kanskje er det noe å lære.

Felles idealer: Mange av sakene på listen handler om verdier, kjærlighet eller rettferdighet. Et felles stikkord er idealer. Vi deler idealer om å ta vare på de svake eller vise å kjærlighet. Dette gjør vi enten fordi vi faktisk er opptatt av gode verdier eller fordi delingen setter oss selv i et godt lys.

Man tar ingen risiko ved å dele slikt. Det er mer risiko å dele en sak som er enten for eller imot felling av ulv, da kan folk bli upopulære blant halvparten av vennene. Skal du selv lykkes med en sak, bør den altså ha et standpunkt som alle kan være enige i, slik blir den lett å dele.

På listen finner man ikke deling av skjønnhet, rikdom, karriere, idrettsstjerner eller artister.

Konflikter: Omkring halvparten av sakene handler om konflikter.

Kjønn: Å sette kjønnene opp mot hverandre, gjør at man treffer 100 prosent av befolkningen og at man skrur opp temperaturen. Den mest delte saken handlet om et tema som er aktuelt i de tusen hjem: Hvor mye skal man rydde og hvem skal rydde?

Skal du spre informasjon om turmulighetene i norsk natur, kan du altså sette kjønnene opp mot hverandre for eksempel slik: «Kvinner går lengre fjellturer enn menn.» Det ikke alltid at det styrker merkevaren å fremheve kjønnsforskjeller, så man må bruke skjønn.

Kvinnerelatert: To av sakene bruker ordet «mor» i overskriften. I tillegg er det to saker som bruker «kvinner» eller «hun» i overskriften. Kun én sak røper at det er en mann som er involvert. Nå skal man ikke trekke forhastede konklusjoner, men det kan nesten virke som at det lønner seg at saken handler om en kvinne. Eller for å snu på det: Det er ikke bevist at saken må handle om en mann.

Lange overskrifter: Gjennomsnittslengden på overskriftene er 11 ord. Lange overskrifter virker. Ikke lange og dårlige, men lange og gode.

Beskrivende overskrifter: Kun en eller to av overskriftene har så lite informasjon at man må trykke for å se hva saken egentlig handler om. Det lønner seg altså å beskrive saken i overskriften.

Historier: Flere overskriftene er vinklet som en liten historie som fortelles. For eksempel: «Den lille gutten med Downs var ikke pen nok for klesmerket; morens svar hylles av hundretusener.» Eller: «Læreren skriver feil på tavlen, og hele klassen ler. Så gir hun dem alle noe å tenke på.»

I de to eksemplene ser man som sagt at overskriftene er beskrivende. Men samtidig holder man tilbake noe, man er nødt til å klikke seg inn i saken for å få med det som er mest spennende.

Aktuelt: Flere av sakene handler om en nyhet eller noe aktuelt. Den mest delte saken er egentlig løgn og ironi, men den blir indirekte fremstilt som en forskningsnyhet i overskriften. På annen plass har vi DAB-radioer, noe som er aktuelt. Lenger ned på listen finner vi nyheter om NAV og skattekutt.

Folk flest: Mange av temaene er noe folk flest kan relatere seg til. Artiklene handler ikke om nye funn på Mars eller tips til de få som driver med oppdrett av undulater. Saken om DAB-radioer berører alle i Norge, vi tvinges alle til å gå i butikken snart.

Ikke kattevideoer: Ingen av sakene handler om dyr, natur, miljø eller klima. Sakene på listen handler om mennesker.

Ingen tipsartikler: Ingen av sakene er skrevet for å gi leseren nyttige tips. Å gi leseren tips og råd, er et grep man gjerne bruker innen innholdsmarkedsføring, men man kommer ikke på topp 10-listen med tips-artikler. Grunnen er kanskje at det ikke skaper nok følelser. Folk vil gjerne dele en sak om hvor irritert man er på at man må kjøpe ny radio. Men man deler ikke en artikkel som gir tips om hvilken radio man bør kjøpe, det er ikke nok følelser i det.

Men markedsførere bør ikke forkaste tipsartikler av den grunn. Driver du en butikk som selger radioer, kan en tipsartikkel om radioer lokke folk til nettsidene dine.

Bildene er enkle: Sakene i listen er sjelden utstyrt med kreative eller profesjonelle bilder. Bildene viser bare rett frem hva saken handler om. Ved konflikten om husarbeid, er det en dame som vasker wc. Ved saken om DAB-radioer er det et kjedelig bilde av en radio. I noen av sakene ser det nesten ut som bildene er stjålet fra nettet.

Det betyr ikke at alle bedrifter bør bruke kjedelige eller «billige» bilder i sin markedsføring i sosiale medier. Bildene må passe til merkevaren.

Lengde på saken spiller liten rolle: Den mest delte saken er på 347 ord. På annen plass finner vi en sak med 1001 ord. Den tredje mest delte saken ligger bak en betalingsvegg.

Her er oppskriften på en sak som blir mye delt

Lag en sak som handler om mennesker, ikke dyr eller ting. Skriv noe som skaper følelser om våre felles idealer, noe alle kan dele uten risiko. Saken kan gjerne inneholde en konflikt mellom gode og dårlige verdier. Temaet kan også gjerne være noe som er aktuelt nå. Formuler overskriften som en historie.


Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiverTekstforfatter Sjur Jansen

Du har nettopp lest en artikkel der ideen var å gi deg noe nyttig eller litt underholdning, samtidig skulle artikkelen bringe deg et skritt nærmere mine tjenester. Det er dette jeg hjelper andre bedrifter med. Jeg skriver artikler som flytter kundene nærmere en handel. Ta gjerne kontakt: sjur@skrivehistorie.no
Sjur Jansen, Oslo.