B2B: Stadig yngre folk søker opp bedriften din på nettet

Hånd med blyant, skriver på papir. Ved siden av er det to bærbare datamaskiner. Illustrasjon til artikkel for Skrive Historie.

Selger du tjenester eller produkter til bedrifter? De som søker opp nettsidene dine, blir stadig yngre.

Ny generasjon bak B2B-søk

Nesten halvparten av dem som søker bedriftsrelaterte tjenester på nettet, er 18-34 år. Dette skrev Google i 2014. Tidligere utgjorde gruppen kun 27 prosent – da var aldersgruppene mer jevnt fordelt.

Folk over 55 år søker lite på nettet etter bedriftstjenester. Man kan spekulere i hvorfor, men kanskje har de opparbeidet seg nettverk og har ikke det samme behovet for å finne nye leverandører. Eller så endres arbeidsoppgavene med alderen og folk over 55 år leter ikke så ofte etter leverandører. Eller så sier de til sin yngre medarbeider: «Kan du gi meg noen mulige leverandører?»

Selv forsøker jeg å skaffe meg oppdrag som tekstforfatter eller produsent av filmsnutter. Dersom jeg sender ut reklame via Facebook, er det lett å velge målgrupper som er 45-60 år og som vanligvis regnes som beslutningstakere. Men etter å ha lest denne rapporten fra Google, ser det altså ut til at beslutningstakere er mye yngre. Eller i hvert fall de som søker etter bedriftstjenester, er yngre.

Gruppen 55+ utgjør bare 13 prosent.

Google skriver også at den som tar den endelige avgjørelsen, blir påvirket av andre ansatte. Sagt på en annen måte, målgruppen for B2B er bred.

Markedsføring: Derfor er nettsidene dine viktige

89 prosent av de som er ute etter en tjeneste mellom bedrifter, søker på nettet før de velger leverandør. De starter søket bredt og søker ikke direkte etter din bedrift.

Det betyr at det er svært viktig at du jobber med SEO-en på nettsidene.

Hva er SEO?

SEO = søkemotoroptimalisering. Det betyr at du tilpasser nettsidene dine slik at de kommer høyere opp på listen når folk bruker Google eller andre søkemotorer. SEO handler hvilke ord, lenker, filnavn og lignende du bruker på nettsudene dine.

Husk at SEO kan bli til en handel – uten at en selger har tatt initiativet. Det er viktig å få med seg disse «gratis-salgene».

71 prosent starter med et generisk søk i Google

Den som skal finne en leverandør i B2B-markedet, gjør 12 søk før beslutning tas. De fleste starter med brede søk. De leter ikke etter din bedrift, men de leter produktet eller tjenesten som kan dekke deres behov.

42 prosent bruker mobiltelefonen til B2B-søk. Ikke bare ved det innledende søket, men helt frem til beslutningen. Prosenten har ganske sikkert steget etter at Google utførte denne undersøkelsen.

Det betyr at du må komme fortere til poengene i tekstene. På en stor  skjerm kan et salgsargument gjerne stå med fete bokstaver nederst til høyre, leseren vil likevel oppdage det med et blikk. På en mobil derimot, vil det samme salgsargumentet ikke dukke opp før kunden har fått gnagsår på tommelen.

Filmsnutter stadig viktigere for B2B

Undersøkelsene til Google, som riktignok er et par år gamle, viser at B2B-videoer er viktig for salget. Videoer om produkter er mest populært, deretter filmer som viser hvordan man utfører noe.