Regler for spam, nyhetsbrev og tilbud via e-post i Norge

Strektegning av konvolutter som flyr.

I Norge kan du ikke sende e-post-reklame til hvem du vil. Her er reglene:

Lovlig å sende til sine egne kunder

Betingelser: Bedriften som sender ut reklamen, må ha mottatt e-postadressen i forbindelse med salg. Ny reklameutsendelse på e-post må gjelde bedriftens egne varer. Kunden må også få mulighet til å melde seg av. Det samme gjelder meldinger på mobiltelefon.

Lovlig å sende til alle som har sagt ok til å motta reklame eller nyhetsbrev

Betingelse: Mottakeren må ha gitt forhåndssamtykke, for eksempel på en nettside der personen har sagt ja takk til nyhetsbrev. Personen må få anledning til å melde seg av. Samtykket må være helt frivillig, man kan ikke koble samtykket til noe annet, for eksempel adgang til nettbutikk. Samtykket må også være i form av en aktiv handling, det er ikke lov å lure folk med en ferdig utfylt avkrysning som er vanskelig å se.

Lovlig å sende til alle generiske e-postadresser

Betingelse: Man kan ikke sende til fysiske personer, e-postadressen må ikke være et personnavn slik som peter@skrivehistorie.no, men det må være en avdeling i bedriften, slik som sykkelutleie@skrivehistorie.no eller gjelde hele bedriften slik som post@skrivehistorie.no.

Forbrukerombudet skriver: «Forbudet gjelder også selv om en fysisk persons e-postadresse er registrert som kontaktadresse til et foretak i Brønnøysundregisteret eller i et annet firmaregister.»

Reglene gjelder ikke pengeinnsamlinger

Ifølge Forbrukerombudet gjelder reglene også for idrettslag og lignende som selge lodd eller varer for å tjene penger. Reglene gjelder derimot ikke hvis man samler inn penger til andre. Også markedsundersøkelser og spørreundersøkelser slipper unna reglene. Men det hjelper ikke å kalle utsendelsen «spørreundersøkelse» hvis den egentlig inneholder salgsargumenter mellom linjene.

Markedsføringsloven paragraf 15

Markedsføringsloven paragraf 12

Nye personvernregler våren 2018

EU får nye personvernregler våren 2018 – også kjent som GDPR. Regelsamlingen er så lang som en halv roman – 49.000 ord. En norsk oversettelse av GDPR.

Litt reklame til slutt

Jeg hjelper bedrifter og privatpersoner med dette:

  • Skrive livshistorie som blir bok til slekten
  • Skrive reklametekster
  • Skrive artikler som bedrifter kan spre i sosiale medier eller nyhetsbrev
  • Skrive nyhetsartikler
  • Justere teksten på nettsider slik at nettsidene kommer høyere opp i Google-søk
  • Opprette nettsteder
  • Lage brosjyrer, logoer og bokomslag

Ta kontakt: sjur@skrivehistorie.no