Slik oppretter du nettsted til bedriften eller foreningen

Illustrasjon med ni ulike nettsider.

Hva koster det å opprette et nettsted? Hva må på plass?

Her er tips til deg som ikke har teknisk peiling på nettsider og som nettopp har startet en bedrift eller en forening.

Pakkeløsninger for nettsider

I hovedsak inneholder pakkeløsninger dette:

  • Domene
  • Webhotell
  • Publiseringsløsning (nettsidebygger)
  • E-postløsning

Men ingen pakkeløsninger er like, så du må undersøke hva som leveres i hvert tilfelle. Følger det med en nettbutikk-modul, eller må du betale ekstra for den?

Er prisen på pakken mistenkelig lav, kan det hende at en publiseringsløsning ikke er inkludert. Har du peiling hvordan man lager nettsider, kan det være greit å spare de pengene, for da legger du selv inn en WordPress-løsning. Men er du fersk, bør du få med deg en publiseringsløsning i pakken.

Er prisen mistenkelig høy, kan det hende at webbyrået har lagt inn en fast pris for å designe et nettsted til deg. Men som oftest går pakkene ut på at du må klare deg selv, du må følge noen sidemaler og instruksjoner og selv komponere menyer og lignende.

La oss se på hver enkelt del som du må ha for å lage nettsider til firmaet ditt. Det går an å kjøpe delene hver for seg også.

Domene koster et par hundrelapper i året

I bunnen må du ha et domene, det er en nettadresse som du må betale for. For eksempel har jeg domenet www.skrivehistorie.no. Å leie et domene koster et par-tre hundrelapper i året hos en domeneforhandler.

Du bestiller domene hos en domeneforhandler. Liste over samtlige domeneforhandlere.

Det er ikke bare firmaer som har lov til å ha domeneadresse på nettet. Du kan også være privatperson. Nå i januar 2018 er det 119 av totalt 352 domeneforehandlere som tilbyr å opprette domene for privatpersoner. Kryss eventuelt av for privatperson i lenken over.

Har du overtatt en bedrift eller forening og lurer på hvem dere leier domene hos? Da kan du skrive inn nettadressen her. Lenken kan du også bruke til å avsløre hvor andre norske selskaper leier domene.

Det kan være lurt å velge domenenavn før du bestemmer deg for firmanavn. Hver dag i 2017 ble det opprettet over 350 nye domener i Norge. Bestill før noen tar navnet foran nesen din.

Når du bestiller et domene av en domeneforhandler, får du tilsendt noen skjemaer som du må fylle ut, deretter fikser domeneforhandleren resten. Domeneforhandleren sender blant annet søknad til Norid som passer på at ingen firmaer får samme domenenavn.

Du er ikke nødt til å ha et domene som slutter på .no, men er kundene dine nordmenn, vil de antagelig være noe skeptiske dersom du har et domene som slutter på noe annet enn .no.

Oppå domenet må du leie et webhotell

Et webhotell er en server der filene til nettstedet ditt skal ligge, det er snakk om tekst, bilder, designkoder og så videre. Årlig pris er alt fra noen hundrelapper til noen tusenlapper, det spørs hvilke finesser og hvilken service som er inkludert.

Publiseringsløsning på toppen

Du trenger altså først et domene (nettadresse) og deretter et webhotell hvor filene kan ligge. Da gjenstår det å lage nettsidene. Det finnes flere løsninger:

  • Du er supernerd og lager html-koder og lignende selv.
  • Du ber et designselskap skreddersy noe superbra til deg.
  • Du er halvnerd og bruker WordPress.
  • Du har ikke teknisk peiling og sier derfor ja takk til webhotellets egen publiseringsløsning.

Er du helt fersk som webredaktør og ønsker å holde konsulentkostnadene nede, bør du antagelig velge den siste løsningen. Mer om det snart. La meg først fortelle litt om WordPress.

Selv bruker jeg WordPress som er et program svært mange i verden bruker. Det er blitt en slags bransjestandard – det finnes utallige WordPress-maler og -funksjoner levert av underleverandører. Mange WordPress-maler er gratis. Er du villig til å betale, får du et enormt utvalg. Malene koster noen hundrelapper eller tusenlapper.

Det er så mye å velge mellom at man kan lure på hva som er vitsen med å kontakte et designbyrå som skal skreddersy noe fra bunnen av. Noen designbyråer bruker til og med en WordPress-mal uten at kunden er klar over det.

Men er du fersk, er det antagelig for tøft å gå løs på en WordPress-mal alene, for det er mange innstillinger som skal justeres og det tar tid å sette seg inn i alle menyvalgene. Da kan du få hjelp av en konsulent slik som meg. Jeg koder ikke nettsider fra bunnen av, men jeg kan hjelpe deg å finne en passende WordPress-mal og så justere den slik at du får menyer, farger og så videre. Jeg kan også finne noen rimelige bilder slik at nettsidene ser pene ut helt fra starten av – før du selv begynner å skrive artikler.

Når WordPress er på plass og ferdig innstilt, er det enkelt for deg å legge ut nye artikler og sider. Fordelen med WordPress er at det finnes utallige selskaper som lager WordPress-tilpassede finesser som du kan kjøpe når du etter hvert  får nye behov. Det er også rimelig enkelt å bytte design totalt uten at du må legge inn alle tekstene på nytt.

I tillegg betyr WordPress at det er noe lettere å bytte webhotell senere. Du tar med deg hele WordPress-mappen over til det nye webhotellet og er ikke så låst i webhotellets egen publiseringsløsning.

Men: Det kan være et strev å knytte WordPress til et webhotell. Stadig flere webhotell har heldigvis gjort sammenkoblingen enklere, da følger du en oppstartsprosedyre skritt for skritt. Sammenkoblingen er uansett en engangsjobb, for etterpå jobber du kun i WordPress-modus uten å tenke over at filene egentlig ligger i webhotellet.

En annen utfordring med WordPress, hvis du bruker programmet uten konsulenthjelp, er de tekniske oppdateringene som dukker opp i ny og ne. Det er for så vidt lett å trykke på OK-knappen for en oppdatering. Men enkelte ganger hender det at noe slutter å virke etter en oppdatering. For eksempel: Kundene benytter fremdeles kontaktskjemaet, men du får ikke lenger beskjed!

Da kan du ikke klage til dem du leier webhotell av, for du har ikke kjøpt WordPress av dem. Da må du betale noen for å få hjelp. Eller så må du finne ut av problemet ved å lese haugevis med hjelpesider.

Derfor: Selv om WordPress er noe «alle» bruker og det er svært mange utviklingsmuligheter, kan det være enklere for deg å droppe WordPress og heller benytte publiseringsløsningen som webhotellet selv har utviklet. Det spørs hvor mye nerd du er.

Eller: Det finnes enda en variant. Enkelte webhoteller sier at de kan skru sammen WordPress for deg og så lover de å følge med på oppdateringene og passe på at alt sammen virker hele tiden. At noen skal passe på dette for deg, koster selvsagt litt ekstra.

Webhoteller tilbyr publiseringsløsninger

Det at du leser denne artikkelen tyder på at du er ganske fersk. Det kan bety at du bør velge webhotellets (webbyråets) egen publiseringsløsning, altså ikke WordPress. Hvis noe plutselig ikke virker, har du da mer rett til å klage og få gratis hjelp. (Men ikke alltid, det kan jo hende at du selv har kludret det til…) Det er færre muligheter i webhotellets egen løsning enn i WordPress, men løsningene som tilbys, har som regel det du trenger. Du kan skrive artikler, lage menyer, legge inn bilder og så videre.

Hvert webhotell har sin egen pedagogiske løsning med ulike finesser og ferdige sidemaler som du kan skrive artikler rett inn i. Noen webhoteller har derimot ingen publiseringsløsning, de tilbyr bare at du kan leie plass på deres servere. Det er dette som gjør det så vanskelig å sammenligne priser. Når du har funnet frem til tre-fire  aktuelle leverandører, bør du sette opp en liste over hva du får hos hver enkelt.

Det er snart ikke nødvendig å nevne det mer, men pass på at eventuelle sidemaler er responsive, altså at nettsidene tilpasser seg ulike skjermstørrelser. Da stables elementene på ulike måter slik at ikke noe forsvinner utenfor små skjermer. Skriften blir også stor nok på mobiltelefoner.

Pass også på at webhotellet tilbyr SSL, det vil si at sidene blir sikrere.

Hvilke behov har du?

Før du bestiller en pakke, bør du spørre om pakken løser dine behov. Noen eksempler:

  • Er dere mange kolleger som skal legge inn artikler? Da bør det være enkelt å legge til nye brukere uten å måtte betale webhotellet for konsulenthjelp hver gang.
  • Kan hver enkelt artikkel passordbeskyttes på en enkel måte?
  • Kan du laste opp excelfiler eller pdf-er som leserne kan laste ned?
  • Hvilke tilleggsfunksjoner som kalender, kontaktskjemaer eller påmeldingsløsninger trenger du?

Så hva gjør du nå, da?

Puh, det er mange leverandører og mange pakker. Her er noen tips:

  • Ta et søk på nettet etter webhotell og webbyråer
  • Finn frem til sidemalene som tilbys. Liker du dem? Passer de til dine behov?
  • Sjekk om du kan benytte en trinn for trinn-prosedyre i opprettelsen av weben. Det er av typen «Skriv firmanavnet ditt her», «Trykk neste», «Her kan du laste opp logo», «Trykk neste».
  • Skal du bruke WordPress? Sjekk om det er trinn for trinn-prosedyre for sammenkoblingen.
  • Finn ut hva pakkeprisen egentlig inkluderer. Skal du bare ha nettsider, eller også e-postløsning og nettbutikk?
  • Spør hva som er timeprisen. Vanlig support er noen steder gratis, men hva koster det å få ekstra hjelp, for eksempel hvis noe må utvikles utover malenes muligheter? Et byrå som jeg sjekket, har en timepris på 1200 kroner pluss mva for brukerstøtte til WordPress – for eksempel.
  • Forstår du hva webbyrået skriver? Nerdespråk kan bety at du som fersking ikke er i målgruppen. Forstår du lite av teksten på nettsidene til webbyrået, kan det bety at den videre kommunikasjonen blir tung. Send en e-post med et spørsmål og sjekk om leverandøren svarer slik at du forstår.
  • Enkelte utenlandske leverandører har en norsk hjemmeside, men så fort du har noen spørsmål, henvises du til en hjelpeside på engelsk. Vil du helst kommunisere på norsk, så sjekk om leverandøren har norske hjelpesider og svarer på norsk i e-postene. Kort sagt bør leverandørens nettadresse ende på .no.
  • Kan du få annen hjelp? Kan webbyrået hjelpe deg med markedsføring, fotografering, nyhetsbrev, Facebook-annonsering eller lignende? Du kan selvsagt kjøpe slikt separat, men skal markedsføringtiltak teknisk knyttes sammen med nettsidene dine, kan det være greit å få hjelp av noen som allerede har tilgang til nettsidene fra innsiden.

Når du har funnet ut hva månedsleien inkluderer, bør du legge på noen tusenlapper ekstra i budsjettet. For etter noen uker eller måneder vil du ganske sikkert spørre om enkelte spesialløsninger som sidemalene ikke har eller så ber du om noen andre ekstra tjenester. Da går det med noen konsulenttimer.

Her er noen eksempler på webhoteller (webbyråer)

Jeg tok et søk etter selskaper som tilbyr nettsider. Det er som sagt over 350 domeforhandlere, mange av dem tilbyr publiseringsløsninger, så listen under er bare noen eksempler. Den første på listen, altså Mekke Media, utfører jeg oppdrag for.

Teoretisk kan du bruke gratisløsning

Gratis betyr absolutt null kroner, så lenge du forstår hvordan du skal gå frem og ikke trenger konsulenthjelp. Det er mange steder du kan opprette gratis nettsted, men da følger det med på lasset to ulemper:

  • Tilbyders navn midt i domenet. Skal du opprette et nettsted for Eplesnadder, blir domenenavnet for eksempel eplesnadder.wordpress.com.
  • Tilfeldige annonser. Du må akseptere at det dukker opp enkelte fremmede annonser mellom artiklene som du skriver.

Skal du presse kostnadene helt i bunnen, kan du altså velge en slik løsning. Du kan for eksempel starte gratis nettside hos WordPress her. Slike gratisløsninger kan ha mange proffe finesser. Det er ganske utrolig hva man kan få gratis nå for tiden. Senere, når du får deg eget domene, kan du sammenkoble gratisløsningen med domenet. Men når det er såpass rimelig å leie et domene uansett, er det vel like greit å starte med ditt eget domene fra starten av? Gratisløsninger passer best for foreninger og privatpersoner, og ikke for firmaer.

Lag et notat om weben

Når du har landet hele prosjektet og kommet i gang med nettsider for bedriften eller foreningen, bør du lage et notat hvor det kommer frem hvordan systemet virker:

  • Hvor leier dere domene?
  • Hvor leier dere webhotell?
  • Hvem av dere i foreningen/bedriften står som administrator for weben?
  • Hvilke ytterligere personer står oppført som administratorer? Noen andre enn deg bør ha full tilgang i tilfelle du blir syk.
  • Hva er passord/innlogging?

Jeg kan bistå deg

Jeg kan hjelpe deg med dette:

  • Finne en passende WordPress-mal og stille inn parametrene.
  • Få på plass nettsider i publiseringsløsningen til et webhotell.
  • Skrive artikler og fylle nettsidene dine slik at du kan få besøk.
  • Sørge for gode overskrifter og andre grep som gjør at folk finner deg i Google.
  • Lage nyhetsbrev, annonser og så videre.

Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiverSjur Jansen – oppdragsforfatter, journalist og web-jordmor

Tlf: 95 28 95 19

E-post: sjur@skrivehistorie.no

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagreLagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagreLagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre

LagreLagre