90 ideer til nyhetsbrev

Nærbilde av en tusj som ligger oppå en notatblokk. I bakgrunnen skimtes tastaturet til en datamaskin. Bildet er litt grått og tåkete.

Har du ansvar for å sende ut nyhetsbrev til kundene? Nedenfor finner du ideer til artikler.

Først noen generelle tips:

Kundene vil helst ha gode tilbud og nyttige tips i nyhetsbrevet. De er mindre interessert i at du har ansatt en ny regnskapsmedarbeider. Men hvis du bare pøser på med rabatter og salgsforsøk, vil det bli trettende i lengden, derfor bør du ha ulike artikler som gjør at kunden knytter flere bånd til deg.

Ikke vær selvopptatt. Det er fristende å fortelle at man har salgsrekord. Men kunden er opptatt av å få et bedre liv, ikke at dere blir rike. Riktignok gir salgsrekord kunden indikasjoner om at dere har bra produkter og priser, men det er uansett mer spennende å lese noe som kan løfte kundens liv. Slik er det med flere av ideene under, de må vinkles og vris slik at kunden finner det interessant.

Ikke legg hele teksten inn i nyhetsbrevet (e-posten), vis bare en ingress eller starten av brødteksten. Få kunden til å klikke på en lenke som går videre til en landingsside (nettstedet ditt). Slik er det lettere å måle hvor mange som blir engasjert av det du sender ut.

Og selv om en artikkel ikke er et salgstilbud, bør du nederst likevel ta med «call to action». Forsøk å få kunden et steg nærmere en handel, for eksempel ved at kunden kan melde seg på et seminar eller laste ned mer informasjon. Eller ganske enkelt: «Her er nettbutikken vår».

Flere av tipsene under kan også brukes i sosiale medier.

Hvis du synes det er vrient å skrive selv, kan du be meg om hjelp: sjur@skrivehistorie.no

Her er 90 ideer til artikler til nyhetsbrev

  1. Kunden vedlikeholder: Forklar hvordan kunden kan vedlikeholde det hun har kjøpt av deg. «Slik smører du sykkelen» eller «Hva husker du av kurset vi holdt i januar? Test deg selv her.»

  2. Du vedlikeholder: Skriv hvordan du kan vedlikeholde noe kunden har kjøpt. Bør du komme innom kunden for å smøre, forbedre og reparere? Eller bør kunden levere produktet hos deg for en sjekk?

  3. Lag pakketilbud: Lag nye pakker der du samler flere av dine tjenester eller produkter, tilby disse med rabatt.

  4. Spør etter bilder: Send intern e-post og spør alle om de har tatt bilder hos kunder eller på foredrag. Lag artikler ut av bildene. (Ikke bruk bilder av kunder eller foredragsholdere uten å spørre først.)

  5. Nytt verktøy: Fortell at du har et nytt verktøy som gjør at du kan gi bedre service. Det kan være snakk om nye datasystemer, nye rutiner, ny filosofi eller nytt kundesenter. Eller et nytt fysisk verktøy. Eller en ekstra utdannelse eller sertifisering.

  6. Åpne dørene: Fortell om noe som er bak kulissene. Hvordan jobber reparasjonsavdelingen? Har dere vært på et kurs i det siste? Hvordan ser lokalene ut? Har dere pusset opp?

  7. Utvidet bruk: Fortell om utvidet bruk av det som kunden har kjøpt, kunden har kanskje ikke utnyttet varens potensiale. Fortell om små detaljer som finnes i det du selger. Fortell om det du aldri rekker å si i salgsmøter eller i andre kundemøter.

  8. Presenter en medarbeider (1): Fortell om en ansatt som utfører noe som er tett på hva kunden kjøper. For eksempel vaktmesteren som bedriften din leier ut til kunden, når må han stå opp for å rekke å rydde snø før ansatte kommer på jobb? Hva slags traktor bruker han? Hva heter han?

  9. Presenter en medarbeider (2): Ta en tilfeldig dag og vis oppdragene som en av dine servicemedarbeidere utfører, vis klokkeslett, kart (kjørerute) og hvilke kunder (eller type kunder) hun er innom.

  10. Vis kompetansen: Er det i din bransje viktig at dine kolleger har god utdannelse og lang erfaring, så skriv en artikkel som viser det.

  11. Problemløser: Fortell om et mulig problem hos kunden, noe du kan fikse.

  12. Forbedringer: Fortell at du har forbedret service, tjenester eller produkter. Bevis det. Lettere å parkere? Raskere responstid? Sterkere emballasje? Har du et bilverksted som fra nå av alltid vasker bilene før de utleveres til kunden?

  13. Spørreundersøkelse: Be kunden svare på en spørreundersøkelse. Si at alle som deltar, kan vinne noe. Premien behøver ikke være stor.

  14. Hvem vant? Fortell hvem som vant premien i spørreundersøkelsen eller noe annet som dere arrangerte.

  15. Svar på et spørsmål: Ta tak i et spørsmål som du har fått i sosiale medier eller via e-post. Lag en artikkel hvor du svarer og forklarer.

  16. Byttelån kunder: Samarbeid med et annet firma som har produkter eller tjenester som utfyller dine uten å være i konkurranse med deg. Ikke send fra deg listen med e-post-adresser. Men send tekst og bilder som det andre firmaet kan bruke i sitt nyhetsbrev.  Tilsvarende får du tekst og bilder fra det andre firmaet. Slik når du ut til nye mottakere og dine vanlige kunder får samtidig se noe nytt.

  17. Bloggartikkel: Har bedriften din en blogg? Send de tre beste bloggartiklene.

  18. Invitér: Send invitasjon til en samling hos deg der kundene kan få noe nyttig, noen gode tilbud og en anledning til å hilse på ansatte. Du kan tilby foredrag, en kikk på nye produkter i tillegg til mat og konkurranser.

  19. Hvem var på besøk? Når du har gjester eller kunder på besøk, enten det er snakk om seminarer, frokostmøter, events, messer eller julebord, så ta bilde av gjestene. Kanskje klarer du et kjapt intervju der og da. Sannsynligvis må du følge opp med en telefon dagen etter. Spør om det er greit at du forteller om gjesten i ditt neste nyhetsbrev.

  20. Julekalender og quiz: Fortell at kunden kan melde seg på en julekalender som har daglige gode tilbud og quiz med premier. Quiz kan du forresten ha når som helst i året.

  21. Tenk sesong: Hva foregår i hodet på kundene nå? Lag en artikkel som treffer sesongen.

  22. Caser: Ring eller møt opp hos noen av dine kunder. Spør om et intervju er ok. Hva kjøpte kunden? Hvorfor valgte kunden deg? Hvordan bruker kunden din vare eller tjeneste? Fortell også noe om kunden som ikke direkte er til nytte for deg, men som kan være til nytte for kunden som velger å bruke tid på å la seg intervjue av deg. Fortell for eksempel hva kunden selv lever av og hvordan man kan kontakte kunden. Slik får kunden din noe igjen for å stå frem.

  23. Finne seg selv: Ta utgangspunkt i de ulike behovene kundene har og forklar hvilke av dine produkter eller tjenester som passer. Hjelp kunden til å finne seg selv i oversikten. «Jeg ønsker en billigst mulig ferie.» «Jeg ønsker opplevelser.» «Vi er tre venner som reiser.» Vi er en familie på åtte». Eller: «Hagen min ligger ved kysten.» «Hagen min ligger på fjellet.» osv.

  24. Vis frem vareutvalget på en ny måte: Sorter tjenestene på en ny og kreativ måte, for eksempel en tabell med alle ansatte og hvilke tjenester de tilbyr. Eller en tabell med alle produkter sortert etter pris. Eller sortert etter farge. Eller størrelse. Eller bruksområder. Eller etter popularitet.

  25. Be om spørsmål: Be kundene sende spørsmål som du skal samle opp til en spørsmål- og svar-artikkel. Eller fortell at mellom kl 10 og 12 på torsdag kan folk stille spørsmål på nettsiden eller på Facebook og du vil svare umiddelbart. Alle spørsmål og svar vil vises offentlig for alle.

  26. Se andres nyhetsbrev: Sjekk de ti siste nyhetsbrevene du har fått, og se om du kan overføre noen ideer til din bedrift.

  27. Se hva folk er opptatt av: Søk i sosiale medier etter hva folk snakker om nå når det gjelder tilsvarende tjenester som det du leverer.

  28. Ri på en nyhet: Norge skal spille landskamp. Gjør klar to nyhetsbrev, et som passer hvis Norge taper og et annet hvis Norge vinner. Koble på noe som handler om din bedrift, for eksempel at dere nå gir bort tre eksemplarer av et produkt hvis folk bare sier «ja takk» og svarer på e-posten (eller trykker på en knapp eller gir en form for respons som du bestemmer). Eventuelt kan du be folk begrunne med maksimum én setning hvorfor Norge vant eller tapte.

  29. Utnytt en begivenhet: Send ut nyhetsbrev før Norge spiller landskamp og be kundene gjette resultatet. Blant dem som gjettet riktig, trekker du en premie.

  30. Spør avdelingene om problemene: Spør sentralbordet, regnskapsavdelingen, selgerne og serviceavdelingen om hvilke problemstillinger som kundene har gitt dem i det siste – eller i det siste året. Lag artikler som svarer på disse utfordringene. Møt dine kolleger ansikt til ansikt, da får du flere ideer ut av dem. Notér ned uansett, selv om det høres ut som om problemstillingen aldri kan bli en fornuftig artikkel. Etterpå kan du nemlig vri litt på problemstillingen, så har du plutselig en artikkel likevel.

  31. Spør internt om nyheter:  Spør kolleger om de har noe nytt å fortelle kundene. Denne gangen tar du ikke utgangspunkt i hvilke problemer avdelingene har overfor kundene, men hvilke gladnyheter avdelingene ønsker å spre. Ikke send en e-post til avdelingene, men møt hver person ansikt til ansikt. Din kollega er kanskje ikke vant med å skrive nyhetsbrev og forstår muligens ikke hva som kan være en nyhet for kundene. Du må derfor samtale en stund og spørre og grave. Jobber avdelingen på en ny måte nå? Er noen nye blitt ansatt? Er det nye underleverandører? Har avdelingen satt rekord? Har avdelingen startet nye tjenester? Er en utsolgt vare endelig tilbake på lageret? Er en tjeneste blitt forbedret? Har dere fått til lavere porto? Lavere priser?

  32. Presenter menneskene: Lag en presentasjon av medarbeidere. Passer det inn i bedriftens image, kan du kle opp medarbeiderne i superheltdrakter og lage spillgrafikk rundt hver av dem og ta med søyler som viser erfaring, utdannelse eller spesialiteter.

  33. Bransjenytt: Finn noen nyheter fra bransjen din og beskriv dem med egne ord. Forsøk å koble bedriften din eller kunden inn i nyheten. Altså: Nyheten er at det kommer et nytt verktøy i bransjen. Fortell at ditt verktøy allerede nå fikser en del av det nye og at dere har planer om å kjøpe inn komponenter som gjør at dere oppgraderer verktøyet. Ikke la dette være en tvangstrøye, det er lov å fortelle bransjenytt uten å måtte koble seg selv inn i nyheten på en tynn måte.

  34. Følg med i de neste møtene: Notér i møter dersom noen forteller om endringer i organisasjonen eller om planer om nye innkjøp. Informasjon som du får i møter, kan gi ideer til artikler. Men du må selvsagt holde tilbake firmahemmeligheter.

  35. Lag en konkurranse: Hva skal det nye produktet hete? Hvor mange av produkt x er det plass til inne i en trikk eller i en melkekartong? Det er antagelig lettest å få respons dersom kundene kan velge mellom svar a, b eller c slik at de slipper å formulere setninger. Fortell også hva premien er og hvor mange vinnere dere trekker.

  36. Si noe viktig: Skriv en kronikk, gjerne med en tekst som tar parti for kunden.

  37. Bedriftens historie: Skriv en artikkel om firmaets historie. Hvem startet opp? Hvor, hvordan og hvorfor? Er tjenestene eller varene blitt endret? Hvem fant på slagordet? Finnes det omsetningstall helt fra starten av? Husk at kundene kan være veldig forskjellige, mange vil sovne av bedriftens historie, andre vil lese artikkelen med iver.

  38. Ny storkunde: Fortell at bedriften har inngått en stor kontrakt. Forsøk å vri det til at dette kommer også alle kundene til gode, for i forbindelse med den store kontrakten skal dere kjøpe inn verktøy x og y og etablere avdelinger i både by a og b.

  39. Toppsjefens planer: La toppsjefen fortelle om planene.

  40. Vis frem kunderos: Kopiér alle korte positive uttalelser fra sosiale medier som sier noe om bedriften din. Lag en lang liste.

  41. Gjenbruk: Hent frem en gammel artikkel fra et nyhetsbrev eller blogg og skriv den på nytt.

  42. La noen andre skrive (1): Inngå samarbeid med en blogger og be bloggeren skrive noen artikler.

  43. Spørsmål og svar: Lag en liste med korte spørsmål og svar om dine tjenester.

  44. Illustrasjon: Lag en infografikk som kunden får lyst til å vise andre eller ta vare på. «Alt du må vite om skostørrelser og vedlikehold av sko».

  45. Ny vare: Fortell om et nytt produkt dere selger.

  46. Hva skjer fremover? Gi datoer til sesongens events.

  47. Ekspert: Lag intervju med en ekspert innen din bransje.

  48. La noen andre skrive (2): Finn en tredjepart som ikke er din konkurrent, og be henne skrive noe om din bransje.

  49. Film: Lag en video om noe. Ta for eksempel fatt i gamle artikler og lag videoer med samme temaer.

  50. Podkast: Lag et taleopptak om noe. Intervju en av dine kolleger om noe av det dere selger. Kundene kan laste ned og høre når de er i bilen, på bussen eller på stranda.

  51. Julegavetips: Lag en gaveguide før jul, med produkter som ikke er fra deg. Bare på gøy lirker du dine egne tjenester her og der i listen. Kanskje tante har lyst på nytt ventilasjonsanlegg? Eller onkel trenger sikkerhetsvakt og jurist på hytta? Eller kanskje barna maser om nye regnskapstjenester?

  52. Dere vant: Fortell om en pris dere har vunnet. Skal du kunne gjøre det, må bedriften gjennom året foreslå seg selv som vinnerkandidat til en rekke priser. Lag derfor først en liste over mulige priser bedriften kan vinne. Finn ut av datofrister og legg disse inn i kalenderen. Hver gang man skal skryte av seg selv og forsøke å bli nominert, så kreves det tid og innsats. Brev og argumenter skal formuleres og det hele må pakkes inn pent med bilder og dokumentasjon.

  53. Medieomtale: Fortell hvor dere har blitt omtalt i mediene i det siste. Du har ikke lov til å vise hele avisartikkelen uten videre. Vis et mindre utsnitt eller ha med lenke til avisen. Har dere sjelden medieomtale, må dere først jobbe for å få det. Da er vinkling viktig. Det folk vil lese i avisen, og som en journalist får lyst til å skrive om, kan være noe helt annet enn hva kundene vil lese om. Men når dere først har kommet i avisen, kan du lage din egen artikkel i nyhetsbrevet med utgangspunkt i avisartikkelen. I din egen artikkel tenker du mer på hva kundene er interessert i.

  54. Populære sider: Fortell om en av dine nettsider (artikler) eller instagrambilder som er veldig populær og forsøk å forklare hvorfor.

  55. Gratis: Fortell at kunden kan laste ned en gratis e-bok om noe. Eller at kunden kan få en gratis vareprøve, eventuelt ved at kunden bare betaler porto.

  56. Moro: Fortell en god vits. Og kom med et tilbud til slutt.

  57. Marked: Fortell hvor dere gjør en markedsinnsats nå.

  58. Tilbud: Gi kundene et godt tilbud. Del kundene i to grupper. La den ene gruppen få svært god pris hvis de reagerer innen et døgn. La den andre gruppen får en ikke så god pris, men la tilbudet være åpent en hel uke. Se hva som virker best.

  59. Prosjekter som er i mål: Vis bilder av prosjekter som er ferdige, og fortell om dem.

  60. Fortell mer om det du selger: Fortell mer om tjenesten eller produktet som kunden har kjøpt. «Visste du at…»

  61. Rabatter: Send ut rabattkuponger med begrenset varighet. Rabattkupongen kan vises frem med mobilen i butikken eller kunden må skrive inn en rabattkode i nettbutikken.

  62. Fare for nedrykk? Finn ut hva du selger lite av, muligens noen gamle og sære produkter, og se om det hjelper med en ny omtale.

  63. Utvid sirkelen: Du selger gressklippere – skriv om gress eller hager.

  64. Bryllup: Fortell at en av dine ansatte skal gifte seg og at du ber om hilsener fra kundene – på en egen nettside.

  65. Mørk drakt eller slips: Invitér styremedlemmer til å bidra med artikler eller temaer.

  66. Spør alle: Send intern e-post og spør alle om en idé. Spør hvem som helst om en idé. Gå til nabobedriften, som driver med noe annet, og spør om et samarbeid når det gjelder ideer, tekniske løsninger og lignende innen nyhetsbrev.

  67. Lag en innholdskalender: Planlegg et år fremover hva nyhetsbrevene skal handle om. Greit, du kan ikke vite hva som oppstår av nyheter plutselig. Men du kan likevel planlegge at du skal sende ut juletilbud før jul og at du skal presentere medarbeiderne i mars. Du jobber med lavere puls når har noe på papiret og som du har god tid til å forberede. Du får også til et samarbeid med dem som har ansvar for de andre kanalene. Har dere en konkurranse på Facebook, bør dere kanskje også sende ut nyhetsbrev som forteller om konkurransen?

  68. Ring kunder: Ring noen kunder og spør om de savner informasjon om noe.

  69. Spør kolleger om bedriften: «Hva er det viktigste som foregår i bedriften nå?» Dette spørsmålet gjelder altså ikke hva som skjer i avdelingen til din medarbeider, men det handler om hva hun oppfatter som viktig i hele bedriften. Slik kan du få andre ideer enn om du spør toppsjefen om det samme.

  70. Innspill til ditt tema: Be dine medarbeidere sende til deg noen tips og råd om et tema som du har bestemt. Så siler du tipsene og lager en artikkel med «5 tips mot…» eller «10 tips til en bedre…»

  71. Skreddersydd: Har du et bra CRM-system, kan du segmentere kundene dine. Dermed oppstår mange nye ideer. Du kan velge ut kunder som du ikke har hørt fra på en stund, eller kunder som har kjøpt spesielle produkter, eller kunder som generelt handler mye hos deg, eller kunder som bor i ulike områder i Norge. Så kan du tilpasse budskap til hver og en av gruppene. Kunden startet kanskje med å kjøpe et bestemt produkt, så kan du nå tilby et produkt som bygger på det første produktet. Tipset er altså: Begynn å grave i CRM-systemet, så får du noen ideer.

  72. Lenkeliste: Let frem nettsteder og artikler som kan være til hjelp for kunden. Selger du treningsklær, kan du vise frem lenker til artikler om trening, kosthold og lignende. Lag dine egne ingresser som oppsummerer hver artikkel.

  73. Fortell om en bok: Les en bok om din bransje og fortell om den i et nyhetsbrev. Koble på hvilke grep bedriften din har tatt ved de temaene boken behandler.

  74. Rydd lageret: Ta en opprydning på lageret og selg unna.

  75. Konkurrentenes kunder: Les kommentarene på konkurrentenes nettsteder og lag artikler ut fra problemstillingene, uten å nevne konkurrentene.

  76. Overskrifter som du liker selv: Lag 30 overskrifter som du selv tenner på. Glem et øyeblikk at du mangler kompetanse til å lage artikler til hver overskrift. Etterpå kan du likevel se om det er mulig å lage artikler ved å søke informasjon på nettet, intervjue en ekspert eller ved å vri litt på overskriften.

  77. Press deg selv: Send en e-post til sjefen og si at om en time kommer du innom med fem gode artikkelideer til neste nyhetsbrev. Gå en luftetur, man er mer kreativ når man går. Eller avbryt møtet som dine medarbeidere har – det er jo bare én time igjen til deadline!

  78. Slå ned mytene: Finn frem noen typiske misforståelser innen din bransje og forklar hvordan verden egentlig henger sammen.

  79. ABC: Lag en rekke med artikler som forklarer dine produkter fra bunnen av. Driver du en bank? Forklar hva annuitetslån er. Selger du videokameraer? Forklar sammenhengen mellom dybdeskarphet og blenderåpninger.

  80. Fødselsdag: Finn ut når dine kunder har bursdag og send en rabatt som varer ut dagen.

  81. Visjonen: Forklar bakgrunnen for bedriftens visjon og slagord. Vær konkret når det gjelder hvordan visjonen kommer til uttrykk i praksis.

  82. Sett pris på trofaste kunder: Finn ut hvor lenge hver enkelt kunde har vært kunde og send ut rabatt til dem.

  83. Kombinert tilbud: Tenk ut et tilbud som kombinerer ditt produkt med et produkt fra noen andre. Selger du biler? Lov at alle som kjøper bil av deg i februar, får med en el-sykkel.

  84. Snakk deg opp: Forklar hvordan du kan holde lave priser og god kvalitet.

  85. Spør om informasjon: Spør kunden om hun kan gi deg opplysninger om hvilke interesser hun har, slik at du kan sende mer relevante tilbud eller artikler. Kjønn, postadresse, fylke, alder eller noe slikt. Eller lag interessevalg der kunden kan velge mellom «Sydenstrand» og «Norsk fjelltur» eller lignende, det bør selvsagt handle om noe du kan dra nytte av senere når du skal sende ut nyhetsbrev og tilbud. Og svarene bør teknisk avleveres slik at de ramler rett i kundedatabasen.

  86. Grav i kundedatabasen: Finn ut hva slags kunder du har, og skriv en artikkel om det. Folk liker å lese om seg selv. «Gjennomsnittskunden vår kjøper for 1950 kroner i året.» «Kundene våre liker fargen blå best.» Gjør dypdykk i salgsstatistikker og kundeopplysninger.

  87. Fortell om kanalene: Fortell hvor kundene kan treffe deg og dine kolleger. Instagram, Facebook, osv.

  88. Snill bedrift: Fortell om hva bedriften gir penger til eller støtter på annen måte.

  89. Sniktitt på oss: Heng opp et webkamera som sender direkte, uten lyd. Spør selvsagt dine medarbeidere om det er ok. Send ut nyhetsbrev som sier: «Vil du se oss live akkurat nå? Klikk her!» Forsøk å få til et opplegg der kundene kan respondere live, for eksempel på Facebook eller som kommentarer rett under TV-ruten. Ta skjermdumper underveis og legg ut på siden. Og finn på noe tull nå og da.

  90. Rydd tid – eller innse din begrensning. Har du kommet helt til dette tipset uten å notere én eneste idé? Du er kanskje for ukonsentrert og stressa? Da må du begynne i en annen ende: Rydd i tiden din. Be noen andre gjøre oppgavene som du har i morgen. Eller heng en lapp på kontordøren om at du er opptatt fra nå av og én time fremover. Eller innse at du er kjempeflink i veldig mye – bortsett fra det å skrive artikler til nyhetsbrev, derfor vil du nå be om ekstern hjelp.

Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiverSjur Jansen, tekstforfatter og journalist

Ideer, tekst og bilder til nyhetsbrev, nettsider og lignende: sjur@skrivehistorie.no