Folk kan se målgruppen din på Facebook

Når du annonserer på Facebook, kan du bestemme målgrupper: Hvor folk bor, hvilken alder de har, hva de er interessert i, om de eier eget firma og så videre. Selger du lesebriller, kan du for eksempel la Facebook vise annonsen til folk over 40 år. Det er bra, slik sparer du annonsekroner.

Når folk ser annonsen din, kan de også se hva du har bestemt skal være målgruppen. Folk kan ganske enkelt trykke på de tre prikkene som er øverst til høyre i annonsen:

Dermed kommer det frem opplysninger om målgruppen. I dette eksempelet vises annonsen til folk som har besøkt nettstedet til annonsøren.

Jeg har selv to bøker til salgs på ebok.no, jeg har dermed vært innom nettsidene til ebok.no flere ganger. Derfor dukker det opp annonser fra ebok.no når jeg besøker Facebook.

Da Ebok.no sendte ut denne annonsen, tenkte de sikkert at det er lurt å sende til folk som bor i Norge, siden bøkene stort sett er med norsk språk. Jeg kjenner ikke lesevanene til unge voksne. Kanskje har annonsøren statistikk som viser at kundene ofte er over 30 år.

Lær av konkurrentene dine

For å finne ut hvordan dine konkurrenter tenker, kan du gå innom nettsidene deres eller på annen måte legge igjen spor. Når du så ser en annonse fra konkurrenten på Facebook, kan du ta en kikk på hvordan konkurrenten har laget målgruppe og hvordan annonsens innhold er vinklet. Kanskje har du noe å lære? Du kan også be dine kolleger følge med på konkurrentenes annonser og gi deg informasjon. Har du en nystartet bedrift, har du kanskje ingen statistikk over gode målgrupper eller vinklinger på reklametekster, da kan det være til hjelp å få noen hint fra konkurrentenes annonser.

Ikke gå i diskrimineringsfella

Når du lager stillingsannonser, kan det være fristende å målrette annonsen til en spesiell gruppe i sosiale medier. Men husk at da er det fare for at du blir kriminell i samme slengen. Det er ikke lov å diskriminere ved ansettelser. Hvor grensen går ved målretting av annonser, vet jeg ikke. Men du kan uansett komme i dårlig lys dersom noen ser at du har kuttet ut alle kvinner eller alle menn over 50 år.

Trenger du hjelp til å komme i gang med annonsering eller nyhetsbrev? Spør gjerne meg: sjur@skrivehistorie.no