Hvilke algoritmer gjelder på Facebook nå?

Sosial interaksjon med venner er viktigst, sier Facebook.

Facebook har endret algoritmene for hvilke av dine saker som selskapet vil spre. Nettstedet Social Bakers har samlet noen tips til markedsførere. Forkortet av meg her:

  • Saker som inneholder dialog prioriteres.
  • Antall kommentarer er viktigere enn antall likes.
  • Lange kommentarer er viktigere enn korte.
  • Antall venner som deler en film er viktigere enn samlet popularitet for filmen.
  • Direktesendinger prioriteres.
  • Saker som oppfordrer til likes, deling eller stemming, blir nedprioritert.
  • Saker som har lenker til sider med lav kvalitet, blir nedprioritert. (Pass på at landingssiden din er bra.)
  • Kort sagt: Lag saker med substans som engasjerer til debatt.

Mark Zuckerberg skriver på Facebook:

(12. januar 2018) The research shows that when we use social media to connect with people we care about, it can be good for our well-being. We can feel more connected and less lonely, and that correlates with long term measures of happiness and health. On the other hand, passively reading articles or watching videos — even if they’re entertaining or informative — may not be as good.

Based on this, we’re making a major change to how we build Facebook. I’m changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions.

The first changes you’ll see will be in News Feed, where you can expect to see more from your friends, family and groups.

As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.

Les også at lokale nyheter skal prioriteres.


Jeg skriver artikler, bøker og reklametekster.

Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiverTa kontakt for kreativ hjelp: Sjur Jansensjur@skrivehistorie.no