Youtuber i krangel med hotelleier = masse gratis reklame.

Dette er historien om to helt ulike bedriftstrategier for sosiale medier – og hva som skjedde da de møttes.

I det ene hjørnet i bokseringen har vi en britisk dame som har skaffet seg 90.000 følgere på Youtube ved å legge ut filmklipp om seg selv, sin sminke og sine reiser. Hun heter Elle Darby (bildet over).

I det andre hjørnet har vi et lite hotell i Irland som har 150.000 følgere på Facebook. Hotellet hater moderne løsninger og trender. Eieren Paul Stenson snakker rett fra leveren. Her er en kort reklamefilm som gir deg et inntrykk av tonen i markedsføringen. Rommene ser fine ut, det er markedsføringen som er uvanlig, kommunikasjonen er «folkelig».

Paul Stenson finner stadig på sprell som gir oppmerksmomhet. Han krever for eksempel at de som bestiller glutenfri mat, må legge frem attest fra lege om at de ikke tåler gluten. Slik får han følgere og presseoppslag.

Overvåkingskamera motbeviste kundens klage

Et annet eksempel på hans sprell: En dame spiste dessert på hotellets kafe (The White Moose Cafe) og klagde etterpå på hotellets Facebook-side, desserten smakte dårlig, mente hun. Paul Stenson svarte på Facebook med å legge ut overvåkingsbilder av damen hvor det kommer frem at hun spiste hele desserten.

Hvis det var noe galt med desserten, måtte hun ha sagt fra der og da, mente han. Og det var sannsynligvis ikke var noe galt med desserten siden hun spiste opp alt, hevdet han videre.

Man må altså være forsiktig når man operer i sosiale medier som forbruker, du kan få en bomerang i fleisen.

Et eksempel til: Noen hadde kastet flere sekker med søppel i hotellets konteinere. Paul Stenson la ut bilde av søppelet. Ikke bare det, men han hadde notert bilnummeret til den som kastet søppelet, nummeret og biltype ble lagt ut i sosiale medier.

Under en time etterpå var søppelet fjernet og synderen beklaget med en SMS på telefonen. Da la Stenson ut et bilde av beklagelsen, og sladdet personens telefonnummer.

Han bruker altså ikke silkehansker, men sier og gjør hva han mener er rett. Normalt vil markedsførere være mye mer forsiktige. Men han har sin egen strategi.

Her er Facebook-siden til hotellet. 

En farse som begge tjener på

Akkurat nå pågår en farse mellom hotellet og en youtuberen som jeg nevnte innledningvis. Krangelen går under merkelappen #bloggergate i flere kanaler og stadig flere aviser skriver om saken.

Det hele startet med Elle Darby sendte en e-post til nettopp White Moose Cafe og Paul Stenson.

Elle Darby har fått såpass mange følgere at sminkeprodusenter og andre forlengst har begynt å sende henne produkter gratis slik at hun kan omtale disse i sin kanal. Dette har hun utvidet til å gjelde også reiser, derfor spør hun gjerne hoteller om hun kan få bo gratis mot å si noe pent om hotellet etterpå. I fjor fikk hun napp hos en hotellkjede i USA. Nå i januar sendte hun en e-post til nettopp White Moose Cafe og Paul Stenson.

I en e-post til Paul Stenson foreslo hun at hun og forloveden kunne bo noen døgn gratis på hotellet mot at hun skulle snakke positivt om hotellet på Youtube etterpå, slik kunne hun skaffe hotellet mer trafikk i hotellets sosiale medier-kanaler.

Men hun hadde ikke gjort hjemmeleksen sin:

  • Hotellet har bra nok trafikk i sine kanaler, hotellet har større trafikk enn det hun har selv.
  • Hennes profil med sminke og kropp er motsatt av hva hotellet ønsker.
  • Hotellet har til og med laget en film som gjør narr av hennes yrke: Social media influencer

Hotellet tok skjermdump av e-posten og la den ut på Facebook-siden.

Navnet hennes ble sladdet, for Paul Stenson var ikke ute etter henne.

Hotellet skrev (forkortet av meg her): «Hvis jeg lar deg bli her slik du foreslår, hvem skal da betale den som rydder rommet ditt og som serverer deg frokost? Kanskje jeg skal fortelle mine ansatte at i stedet for å få lønn, vil de ble fremhevet i filmen din?»

Elle Darby ble videre rådet til å betale for sine hotellopphold i fremtiden, hun fikk høre at hennes henvendelse var direkte pinlig. Hotellet la ved en video som eierne hadde laget noen måneder tidligere, den hadde tittelen «House of influencers». (Den ligger også på Youtube her.) Hadde Elle Darby sjekket hotellets Facebook-sider, ville hun aldri ha sendt e-post til Paul Stenson.

Hun ble altså gjort narr av, men uten at hotellet skrev hennes navn.

Da Elle Darby oppdaget dette, lagde hun selv en film på 17 minutter hvor hun forteller hvor ydmykende og fæl opplevelse det var å se hotellets oppdatering.

Hun outet seg selv. Antagelig helt bevisst fordi det ville gi stor trafikk i hennes kanaler. Hennes tilhengere begynte så å angripe hotellet med negative meldinger.

Hotellets nettside ble sprengt av besøk og folk kom ikke frem, serveren brøt sammen.

Paul Stenson svarte med å forby bloggere å spise eller sove på hotellet. Skaff dere en skikkelig jobb først, skrev han.

Så ble han blokkert fra Twitter fordi han la ut skjermdump av en hatefull sms han hadde fått.

Støttespillerne til Elle Darby gikk inn på Facebook-siden til hotellet og ga lav score. Men tilhengerne av hotellet svarte med å legge inn toppkarakter, dermed ligger karakteren nå på 4,6 stjerner av fem oppnåelige.

Og slik fortsetter Bloggergate som egentlig ikke er noen sak, likevel klarer to parter med vidt forskjellig profil å få maks publisitet ut av kranglingen.

Det er ikke bare de to partene som får trafikk, men også aviser og andre bloggere henger seg på. Mange kommenterer at Paul Stenson ikke forstår sosiale medier når han argumenterer med «hvem skal betale mine ansatte». De skriver at filmer fra en social media influencer vil gi mer omtale og mer inntekter etter hvert. Men jeg tror hotelleieren har veldig god greie på sosiale medier. Han har flere følgere enn Elle Darby. Poenget er bare at han har en annen strategi – en strategi som er mer aggressiv. Derfor takket han ikke med en e-post høflig nei til tilbudet fra Elle Darby, men han benyttet sjansen til lage en sak som kunne skape trafikk.

Og det fikk han til. En avisartikkel i The Independent er allerede delt 66.000 ganger. Saken har spredd seg til 40-50 aviser. Et selskap har regnet ut reklameverdien for de siste dagene slik:

  • Paul Stenson = 2 millioner Euro (20 millioner kroner)
  • Elle Darby = 4,3 millioner Euro (43 millioner kroner)

Videoresponsen fra Elle Darby har allerede blitt sett av over to millioner. Paul Stenson har fulgt opp med å sende henne en faktura for reklamehjelpen han har gitt henne. Fakturaen er på et millionbeløp. Etterpå holdt han en «pressekonferanse» på sitt hotell om saken. Her gjelder det å smi mens jernet er varmt.

Hva kan man lære av dette?

  • Man kan lage en sak ut av ingenting, det spørs bare hvor kreativ, vågal og frekk man er og hvor mye tid man setter av.
  • Man bør gjøre hjemmeleksen og undersøke hvem man kontakter med et tilbud.
  • Når man ser at noe får ekstra omtale, kan man følge opp med nye sprell som bygger på det første sprellet, slik får man ytterligere trafikk.

Oppdatering 1: Stenson skrev en lang artikkel 26. januar om denne krangelen. Han skriver der at hans strategi er å finne på sprell som gjør bloggere sinte eller glade, for da skriver bloggerne om ham og hotellet. Han mener at det optimale sprellet er når den halvparten av folket hater ham og den andre elsker ham, for da blir det mer debatt og skriverier.

Oppdatering 2: Stenson er nå blitt avslørt som en som stjeler bilder fra andre.


Sjur Jansen tekstforfatter og kommunikasjonsrådgiverSjur Jansen. Journalist, oppdragsforfatter, reklamemann, webjordmor, tekstforfatter, bladfyk og en del annet. Si fra om du trenger hjelp til skriving eller ideer: sjur@skrivehistorie.no